Rus og psykiske lidelser – utfordringer i prehospitalt arbeid: En kvalitativ studie fra ambulansetjenesten
Abstract
Det er økende press på prehospitale tjenester med stigende antall oppdrag til pasienter med rus og psykiske helselidelser. Det antydes i tjenesten mangler i fagkunnskap og utdanning hos ambulansepersonellet relatert til disse utfordringene. Helsemyndighetene har varslet et større søkelys på helhetlige system for ivaretakelse av pasienter ved akutt sykdom, herunder akutt psykisk sykdom. Det foreligger ikke norsk forskning på ambulansepersonellets opplevelser av utfordringer med oppdrag relatert til rus og psykiske lidelser, og internasjonal forskning er begrenset. Pasienter med psykisk sykdom og rusproblematikk kan dermed ha et undervurdert behov for bedre tilnærming. Derfor var formålet i denne studien, gjennom å utforske opplevelser ambulansepersonell har med slike oppdrag, å kartlegge utfordringer, sannsynliggjøre holdninger, og diskutere forbedringspotensialer i prehospitalt arbeid. Undersøkelsen er en kvalitativ studie med semistrukturerte individuelle dybdeintervjuer med syv ambulansepersonell i Helse Nord. Analysen ble utført med systematisk tekstkondensering. Respondentene opplever usikkerhet og faglige begrensninger i det prehospitale møte med pasientene. I tillegg oppleves en systemsvikt ovenfor pasientgruppen, og mangler i prioriteringer i den tverrfaglige samhandling, fagutvikling, og opplæring. Funnene avdekker manglende verktøy, barrierer, og holdninger som påvirker ambulansepersonellets forutsetninger for god tjenestelevering. Helsemyndighetenes ambisjoner synes dermed ikke innfridd, selv om det har vært et kompetanseløft i tjenesten på høgskole og universitetsnivå. Respondentenes opplevelser kan forklares i både nasjonale og lokale organisatoriske forhold, fagopplæring, og egne persepsjoner. Innholdet i utdanningene bør kartlegges og omorganiseres for å bli mer relevante for praksis. Fagutvikling og prioriteringer i tjenesten bør styrkes, og opplæringen skreddersys. I tillegg trengs ytterligere forskning på problemstillingen.