«VelgåLeve», en befolkningsrettet selvmordsforebyggende informasjons- og holdningskampanje (2013-2020). Treffer den de unge?
Description
Full text not available
Abstract
Denne masteroppgaven tar utgangspunkt i «VelgåLeve», et befolkningsrettet selvmordsforebyggende prosjekt (2013-2020). Siden 2013 har prosjektet gjennomført informasjons og holdningsskapende kampanjer omkring selvmordsforebygging i Rogaland, og senere Vestland fylke. Gjennom kampanjene ønsket man å øke kunnskapen om, og åpenheten rundt selvmord, og gjøre det lettere å søke om hjelp. Ettersom det er en høy andel unge mennesker som tar sitt eget liv hvert år, ønsket jeg i denne oppgaven å rette fokus mot dem. Formålet med min studie har vært å undersøke hvorvidt en klarer å oppnå økt kunnskap og endrede holdninger blant unge i kampanjeperioden til «VelgåLeve», og belyse om prosjektet nådde målgruppen gjennom sosiale medier. Det ble anvendt tre spørreundersøkelser for å samle inn informasjon om unge menneskers kunnskap og holdninger til selvmord. En markedsanalyse ble brukt for å se visningstall fra kampanjen hos unge mennesker i de ulike sosiale mediene. Funnene antyder at kunnskapen om tilgjengelige hjelpetjenester ble økt, og noen holdninger til selvmord ble endret i positiv retning i kampanjeperioden. Snapchat var den sosiale medieplattformen som nådde unge generelt best.