Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorThorsen, Fred Hirth
dc.date.accessioned2015-09-25T09:31:50Z
dc.date.available2015-09-25T09:31:50Z
dc.date.issued2015-06-15
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/301980
dc.descriptionMaster's thesis in Risk management and societal safetynb_NO
dc.description.abstractSom et av Norges ledende ferjeselskap frakter Norled årlig rundt 15 millioner passasjerer og 7,5 millioner personbilenheter. Selskapet satser på å være innovative og bruke nye løsninger, men har også hatt enkelte uhell med det nyeste utstyret, og det skaper selvfølgelig oppslag i pressen. Gjennom denne oppgaven gjør jeg derfor et forsøk på å se inn i hvordan Norleds som organisasjon jobber med å håndtere risiko og uønskede hendelser med ny teknologi og hvordan de lærer av hendelsene for å forbedre sikkerheten. Oppgaven er et eksplorativt case-studie som i hovedsak er utført på 3 av rederiets ferjer og basert på observasjoner og intervjuer av mannskap med ulike posisjoner om bord. I tillegg har jeg gjennomført en spørreundersøkelse på de samme ferjene slik at jeg både har kvalitativt og kvantitativt materiale for analysen av problemstillingen. Uønskede hendelser med ny teknologi skjer ofte i samspillet mellom teknisk funksjon og operatør, men stress knyttet til tidspress er også medvirkende faktor. Samtidig skjer de fleste alvorlige hendelser med eldre materiell. Nyere ferjer er utrustet med flere barrierer og redundans for kritiske systemer både på operativ drift og nødsystemer. Både sannsynligheten for, og alvorlighetsgraden av en eventuelle kritiske hendelser er derfor redusert. Resultatene fra intervjuer og spørreundersøkelse viser også at Norled har et bevisst forhold til risikohåndtering og læring fra uønskede hendelser. Et omfattende kvalitetssikringssystem bygget rundt ISM-koden er aktivt brukt og mannskapet på ferjene mener at det fungerer godt og bidrar til sikkerhet. Læringsprosessene omfatter avvikshåndtering, erfaringsoverføring, eksterne samt interne revisjoner, og ukentlige øvelser på sikkerhet. Selv om selskapet har en god sikkerhetskultur finnes forbedringspunkter. Antallet alvorlige hendelser er fortsatt for høyt og har ingen klar nedadgående trend. Bedre erfaringsoverføring mellom ferjene og kritisk gjennomgang av avvik med størst ulykkespotensial kan være veien å gå.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-TN-IØRP/2015;
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 3.0 Norge*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/no/*
dc.subjectuønskede hendelsernb_NO
dc.subjectny teknologinb_NO
dc.subjectlæringnb_NO
dc.subjectsikkerhetskulturnb_NO
dc.subjectferjernb_NO
dc.subjectsamfunnssikkerhetnb_NO
dc.titleLæring fra uønskede hendelser med ny teknologi på ferjer i Norlednb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (TN-ISØP) [1410]
    Master- og bacheloroppgaver i Byutvikling og urban design / Offshore technology : risk management / Risikostyring / Teknologi/Sivilingeniør : industriell økonomi / Teknologi/Sivilingeniør : risikostyring / Teknologi/Sivilingeniør : samfunnssikkerhet

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 3.0 Norge
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 3.0 Norge