dc.description.abstract | Formålet med denne masteroppgaven har vært å rette søkelys mot erfaringene til erfaringsmedarbeidere i utvikling og ledelse av kurs ved recovery college. I den sammenheng er det undersøkt deres erfaringer og vurderinger knyttet til deres rolle og betydning i denne prosessen. Masterstudien bygger på datainnsamling fra to fokusgruppeintervju og tre individuelle intervju som totalt utgjorde 11 informanter. Informantene ble rekruttert fra to forskjellige steder som arbeider etter recovery college-modellen. Denne oppgaven hadde et kontruktivistisk-interaksjonistisk perspektiv som metodologi, og en stegvis-deduktiv-induktiv metode ble anvendt i analysen av materialet. For å belyse problemstillingen ble det teoretiske fundamentet basert på posisjoneringsteori og makt. Posisjoneringsteorien blir hovedsakelig belyst gjennom Davies, Harrè, Van Langenhove og Moghaddam. Goffmans teori om roller og rolleforventninger har også gjort seg gjeldene under denne teorien da posisjoneringsteorien er en videreføring av denne. Teorien om makt bygger på Weber, Foucault og andre sentrale forfattere om temaet.
Funnene var at recovery er individuelt, og dermed vil rollen som erfaringsmedarbeider i stor grad være å støtte prosessen da personen selv vet hva som funker for dem. Recovery college blir sett på en arena som fremme muligheter, og det skjer reell samskaping mellom fag og erfaring her. Rollen som kurslærer flyter i hverandre noe som igjen skaper noe rolleforvirring. Maktforholdet reduseres mellom fag og erfaring i kursutvikling og ledelse. De opplever mye egennytte utfra rollen, og beskriver at særtrekk som erfaringsmedarbeider innebærer et eget «blikk» og en annen «tyngde» i ordene når kursene holdes. | |