Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorScharffscher, Kristin Sørung
dc.contributor.authorAabelvik, Jørgen Mehle
dc.contributor.authorJacobsen, Karen Irene
dc.date.accessioned2022-09-27T15:51:51Z
dc.date.available2022-09-27T15:51:51Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uis:inspera:106585346:68622027
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3021888
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractEttersom klimaendringene er en stor utfordring hele verden står ovenfor, er det en sentral oppgave å videreformidle kunnskap om hvordan den kan håndteres og løses. De tradisjonelle nyhetsmediene blir ofte brukt til å sette fokus på klimaendringene og formidle kunnskap og kompetanse, men også sosiale medier der store deler av den unge befolkningen oppholder seg. I nyere tid har influensere på sosiale medier engasjert seg i å formidle tiltak for å ha en grønnere hverdag for å bekjempe trusselen klimaendringene utgjør. Et eksempel på et slik sosialt medium er Instagram. Gjennom plattformen formidler ulike influensere kunnskap om hva forbrukere selv kan gjøre å redusere eget forbruk som et tiltak for å håndtere klimaendringene. På en slik måte når de ut til en stor skare av følgere og kan påvirke dem til å gjøre mer klimabevisste valg i hverdagen. Influensere på Instagram blir derimot møtt med varierende grad av tillit til informasjonen de deler som vil ha konsekvenser på hvordan mottakere prosesserer og forstår budskapet. I denne oppgaven har vi undersøkt på hvilken måte følgere av klimabevisste influensere blir påvirket til å ha klimabevisste vaner i hverdagen. Vi har hatt fokus på hvilke faktorer som er avgjørende for at det gjøres klimabevisste valg, og om vi opplever at vi selv kan bidra i klimakrisen ved å gjøre klimabevisste valg. Det teoretiske rammeverket vi har brukt er sentralisert rundt risikopersepsjon, risikokommunikasjon og påvirkning. Videre ble det gjennom oppgaven innhentet empiri gjennom en spørreundersøkelse for å forstå risikopersepsjonen i relasjon til klimakrisen hos til respondenter som både følger og ikke følger klimabevisste influensere på Instagram, og om de har eller eventuelt ikke har blitt påvirket av slike influensere til å ta mer klimabevisste valg i hverdagen. Gjennom oppgaven oppdaget vi at de som følger en klimabevisst influenser er mer bekymret for virkningen de har på klima, men samtidig er mindre usikre på hva de kan gjøre i møte med klimakrisen sammenlignet med dem som ikke følger en klimabevisst influenser. Vi identifiserte at de avgjørende faktorene for om man ble påvirket eller ikke var avhengig av følelser, interesse, hva man verdsetter og tillit.
dc.description.abstractClimate change is a major challenge the whole world is facing, and a key task is to pass on knowledge about how it can be managed and solved. The traditional news media is often used to focus on climate change and disseminate knowledge and expertise. But knowledge is also passed on social media where large sections of the young population is spending their time. In recent times, influencers on social media have engaged in formal measures to have a greener everyday life to combat the threat posed by climate change. An example of such a social medium is Instagram. Through platforms, various influencers convey knowledge about what consumers themselves can do to reduce their own consumption as a measure to deal with climate change. In this way, they reach a large crowd of followers and can influence them to make more climate-conscious choices in everyday life. Influencers on Instagram, on the other hand, are met with varying degrees of trust in the information that will have consequences for how recipients process and understand the message. In this thesis, we have investigated in what way followers of climate-conscious influencers are influenced to have climate-conscious habits in everyday life. We have focused on the factors that are decisive for making climate-conscious choices, and whether we feel that we ourselves can contribute to the climate crisis by making climate-conscious choices. The theoretical framework we have used is centralized around risk perception, risk communication and influence. Furthermore, empirical evidence was obtained through the thesis through a survey. This survey was made to understand the risk perception in relation to the climate crisis among respondents who both follow and do not follow climate-conscious influencers on Instagram, and whether they have or may not have been influenced by such influencers to take more climate-conscious choices in everyday life. Through the thesis, we discovered that those who follow a climate-conscious influencer are more concerned about the impact they have on the climate, but at the same time are less uncertain about what they can do facing the climate crisis compared to those who do not follow a climate-conscious influencer. We identified that the decisive factors for whether one was influenced or not depended on emotions, interest, what one values ​​and trust.
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.title«Risikopersepsjon på klimakrisen» - en kvantitativ undersøkelse om klimabevisste influenseres følgere og deres persepsjon rundt egen påvirkning på klimaendringene
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (TN-ISØP) [1411]
    Master- og bacheloroppgaver i Byutvikling og urban design / Offshore technology : risk management / Risikostyring / Teknologi/Sivilingeniør : industriell økonomi / Teknologi/Sivilingeniør : risikostyring / Teknologi/Sivilingeniør : samfunnssikkerhet

Vis enkel innførsel