Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBruvoll Tone
dc.contributor.authorAbdullah Ihsan Hakar
dc.date.accessioned2022-09-29T15:51:50Z
dc.date.available2022-09-29T15:51:50Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uis:inspera:106559361:15549672
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3022634
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractDet er stort fokus på klima internasjonalt, og det er klare mål for redusering av utslipp. 〖CO〗_2 utslipp knyttet til asfaltproduksjon er høyt, og potensialet for reduksjon er stort. Statens vegvesen satt som mål i 2020 om å redusere 〖CO〗_2 utslipp med 50 % innen 2030. Allerede etter 2 år er de halvveis til målet, og ligger an til å oppnå 70 % reduksjon innen 2030 41. Eksempelvis var utslippet ved produksjon av 1 tonn asfalt på 61 kg i 2020, og reduserte til 54 kg i 2021. Gode resultatene ble oppnådd ved hjelp av tiltak som ble innført av Statens vegvesen i 2019. Disse tiltakene var, økt satsing på 〖CO〗_2 vekting og krav om EPD (Enviromental Product Declaration)/ miljødeklarasjon for alle asfalttyper som skal leveres. Med andre ord 〖CO〗_2 utslipp fikk større betydning for tildeling av asfaltkontrakter etter 2019. Det er mulig med betydelig reduksjon i utslipp ved riktig bruk av resirkulertasfalt og økt produksjon av lavtemperaturasfalt. Riktig bruk av resirkulertasfalt går ut på å anvende asfalten på en måte som gir høyest miljøgevinst. Det er ved å anvende resirkulertasfalt som råvare i produksjon av ny varm asfaltmasse. Lavtemperaturasfalt er en prosess der asfalt blir produsert med betydelig lavere temperaturer. I 2020 ble 33,5 % av total returasfalt på mellomlager anvendt i produksjon av ny varmasfalt, mens lavtemperaturasfalt utgjorde 24 % og totalt produsert asfalt. Overnevnte tallene er lave sammenlignet med andre europeiske land og USA. I 2019 ble en gjennomsnittandel på 60 % av returasfalt anvendt i produksjon av ny asfaltmasse i Europa, 70 % i Danmark og 92 % i USA. Mens lavtemperaturasfalt utgjorde 38,9 % av totalt produsert asfalt. Det ligger flere årsaker bak at andelen (lavtemperatur, returasfalt) i Norge er lavere sammenlignet med europeiske land og USA. I denne masteroppgaven ble årsakene undersøke og vurderes. Denne masteroppgaven startet med grunnleggende teori. Deretter gikk inn på hvordan returasfalt blir utnyttet, i tillegg til hvilke metoder blir brukt til å produsere lavtemperaturasfalt i Norge. Oppgaven gikk også inn på alternativer metoder/teknologi asfalt ble til produsert på, og om disse metodene var mer lønnsomt med tanken på økonomi og miljø. For å kunne vurdere lønnsomhetsgarden av metodene som ble anvendt i Norge, ble tall fra Norge sammenlignet med tall fra USA. Videre vårsakene diskutert og vurdert, og kom med noen anbefalinger med tanken på videre satsing. Arbeidet i denne oppgaven har gitt meg et godt inntrykk av at asfaltbransjen i Norge er på god vei til å bli klimanøytral innen 2050. Ved å innføre nye tiltak om å øke bruk av returasfalt i produksjon av varm asfalt og øke produksjon av lavtemperaturasfalt, kan det føre til at mål om klimanøytralasfaltbransje kan bli oppnådd tidligere enn 2050.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleHensikten med denne masteroppgaven er å undersøke årsakene til at Norge er svake på å anvende returasfalt i produksjon av ny varm asfaltmasse, og produksjon av lavtemperaturasfalt sammenlignet med europeiskeland og USA.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (TN-ISØP) [1411]
    Master- og bacheloroppgaver i Byutvikling og urban design / Offshore technology : risk management / Risikostyring / Teknologi/Sivilingeniør : industriell økonomi / Teknologi/Sivilingeniør : risikostyring / Teknologi/Sivilingeniør : samfunnssikkerhet

Vis enkel innførsel