dc.description.abstract | Det er stort fokus på klima internasjonalt, og det er klare mål for redusering av utslipp. 〖CO〗_2 utslipp knyttet til asfaltproduksjon er høyt, og potensialet for reduksjon er stort. Statens vegvesen satt som mål i 2020 om å redusere 〖CO〗_2 utslipp med 50 % innen 2030. Allerede etter 2 år er de halvveis til målet, og ligger an til å oppnå 70 % reduksjon innen 2030 41. Eksempelvis var utslippet ved produksjon av 1 tonn asfalt på 61 kg i 2020, og reduserte til 54 kg i 2021. Gode resultatene ble oppnådd ved hjelp av tiltak som ble innført av Statens vegvesen i 2019. Disse tiltakene var, økt satsing på 〖CO〗_2 vekting og krav om EPD (Enviromental Product Declaration)/ miljødeklarasjon for alle asfalttyper som skal leveres. Med andre ord 〖CO〗_2 utslipp fikk større betydning for tildeling av asfaltkontrakter etter 2019.
Det er mulig med betydelig reduksjon i utslipp ved riktig bruk av resirkulertasfalt og økt produksjon av lavtemperaturasfalt. Riktig bruk av resirkulertasfalt går ut på å anvende asfalten på en måte som gir høyest miljøgevinst. Det er ved å anvende resirkulertasfalt som råvare i produksjon av ny varm asfaltmasse. Lavtemperaturasfalt er en prosess der asfalt blir produsert med betydelig lavere temperaturer. I 2020 ble 33,5 % av total returasfalt på mellomlager anvendt i produksjon av ny varmasfalt, mens lavtemperaturasfalt utgjorde 24 % og totalt produsert asfalt.
Overnevnte tallene er lave sammenlignet med andre europeiske land og USA. I 2019 ble en gjennomsnittandel på 60 % av returasfalt anvendt i produksjon av ny asfaltmasse i Europa, 70 % i Danmark og 92 % i USA. Mens lavtemperaturasfalt utgjorde 38,9 % av totalt produsert asfalt. Det ligger flere årsaker bak at andelen (lavtemperatur, returasfalt) i Norge er lavere sammenlignet med europeiske land og USA. I denne masteroppgaven ble årsakene undersøke og vurderes.
Denne masteroppgaven startet med grunnleggende teori. Deretter gikk inn på hvordan returasfalt blir utnyttet, i tillegg til hvilke metoder blir brukt til å produsere lavtemperaturasfalt i Norge. Oppgaven gikk også inn på alternativer metoder/teknologi asfalt ble til produsert på, og om disse metodene var mer lønnsomt med tanken på økonomi og miljø. For å kunne vurdere lønnsomhetsgarden av metodene som ble anvendt i Norge, ble tall fra Norge sammenlignet med tall fra USA. Videre vårsakene diskutert og vurdert, og kom med noen anbefalinger med tanken på videre satsing.
Arbeidet i denne oppgaven har gitt meg et godt inntrykk av at asfaltbransjen i Norge er på god vei til å bli klimanøytral innen 2050. Ved å innføre nye tiltak om å øke bruk av returasfalt i produksjon av varm asfalt og øke produksjon av lavtemperaturasfalt, kan det føre til at mål om klimanøytralasfaltbransje kan bli oppnådd tidligere enn 2050. | |