Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorZhenisovna Kairbekova, Dina
dc.contributor.authorSakariassen, Grunde
dc.contributor.authorBø, Eirik
dc.date.accessioned2022-10-01T15:51:20Z
dc.date.available2022-10-01T15:51:20Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uis:inspera:106559361:68737002
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3023032
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractDenne oppgaven undersøker om det er lønnsomt å bruke en abonnementsbasert forretningsmodell I frisørbransjen for å gi større verdi til forbrukerne samt om det kan representere en attraktiv investeringsmulighet. Forskerne fikk en stor forståelse av bransjen og perspektivet til ulike interessenter ved å gjennomgå tidligere forskning, utstede et spørreskjema til potensielle kunder, utføre en markedsanalyse og gjennomføre intervjuer med bransjefolk. Intervjuene og spørreskjemaet bidro til viktig datainnsamling som ble brukt til å lage en modell i Microsoft Excel for å vurdere den potensielle økonomiske ytelsen og avkastningen til det foreslåtte konseptet. Markedsanalysen og resultatene fra spørreskjemaet indikerer blant annet at det er stor interesse for et abonnementsbasert konsept for hårklipp eller skjeggtrim og at et slikt tilbud ikke eksisterer i dag. Videre ser det foreslåtte konseptet ut til å innebære flere fordeler enn ulemper for alle hoved interessenter. I tillegg er det bare tre av ti menn som ser frem til å klippe seg, noe som indikerer misnøye med det nåværende tilbudet. Det er betydelig usikkerhet knyttet til den økonomiske analysen på grunn av noen tvungne forutsetninger. Analysen anslår imidlertid sterke økonomiske resultater selv med abonnementer til et kostnadsnivå som vil spare penger for forbrukere som besøker salongen på månedlig basis eller oftere. Forutsatt en hypotetisk oppstart av en bedrift med bruk av dette konseptet er vellykket, kan investorer forvente en IRR (intern avkastning) på investeringen som varierer fra ca. 18 - 42%. På samme tid, må man ikke glemme at ni av ti virksomheter mislykkes. Om den potensielle avkastningen er verdt den tilsynelatende risikoen for å mislykkes, vil i stor grad avhenge av en investors oppfatning om hvor stor sjanse konseptet har for å bli en suksess.
dc.description.abstractThis thesis investigates whether it is viable to apply a subscription-based business model to the hairdressing industry to provide greater value to consumers and if it can represent an attractive investment opportunity. The researchers gained a great understanding of the industry and the perspective of various stakeholders by reviewing existing research, gauging prospective customers using a questionnaire, performing a market analysis, and conducting interviews with industry professionals. Furthermore, the interviews and questionnaire allowed for vital data collection that was used to create a model in Microsoft Excel to assess the potential financial performance and investor attractiveness of the proposed concept. The market analysis and questionnaire results indicate, amongst others, that there is strong interest in a subscription-based concept for haircuts or beard trims and that such an offering does not exist today. Furthermore, the proposed concept appears to involve more pros than cons for all key stakeholders affected. In addition, only three out of ten males look forward to getting their hair cut, indicating dissatisfaction with the current offering. There is considerable uncertainty involved with the financial analysis due to some forced assumptions. However, the analysis projects strong financial performance even while delivering subscriptions at a cost level that would save money for consumers visiting the salon on a monthly basis or more frequently. Assuming a hypothetical business launch using this concept is successful, investors can expect an IRR (internal rate of return) on their investment ranging from ~18 - 42%. However, considering nine out of ten businesses fail, the potential returns might not be worth the apparent risk of failure and would largely depend on an investor’s perceived success chance for the concept.
dc.languageeng
dc.publisheruis
dc.titleEn undersøkelse av en ny forretningsmodell innen frisørbransjen
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (TN-ISØP) [1409]
    Master- og bacheloroppgaver i Byutvikling og urban design / Offshore technology : risk management / Risikostyring / Teknologi/Sivilingeniør : industriell økonomi / Teknologi/Sivilingeniør : risikostyring / Teknologi/Sivilingeniør : samfunnssikkerhet

Vis enkel innførsel