• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Universitetet i Stavanger
  • Etter- og videreutdanning (UiS EVU)
  • Studentoppgaver (EVU)
  • View Item
  •   Home
  • Universitetet i Stavanger
  • Etter- og videreutdanning (UiS EVU)
  • Studentoppgaver (EVU)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

En trygg digital framtid for kommunene og deres innbyggere

Pettersen, Ulrik; Grindheim, Morgan
Master thesis
Thumbnail
URI
https://hdl.handle.net/11250/3024577
Date
2022
Metadata
Show full item record
Collections
  • Studentoppgaver (EVU) [294]
Description
Full text not available
Abstract
Vi nordmenn er kanskje fremst på digitalisering. Til dels fordi vi kan, mest fordi vi må.

Digitalisering skal kort og godt gi oss en bedre hverdag. Den har uten tvil gitt oss mer

sikkerhet på mange områder og den har effekter som styrker demokratiet. Men virkningene

går begge veier. Naturen, vår egen feilbarlighet og de som vil ødelegge eller stjele har fulgt

med oss inn i den digitale dimensjonen. Derfor utløser denne teknologiutnyttelsen og all

omlegging den fører med seg et løpende behov for ny kunnskap, politikkutforming, regulering

og et stort omfang av sikkerhetstiltak.

Digitalisering er i en voldsom utvikling og tempoet øker. Kompleksiteten likeså. Det

internasjonale samfunnet og mange aktører i det enkelte land legger samlet sett enorme

ressurser i politikkutforming, lovregulering og metodeutvikling. Selv om det henger etter

den teknologiske utviklingen og folkets tempo i ny-anvendelse av teknologi, har

rammeverket etter hvert blitt massivt og krevende å forstå fullt ut. Etterlevelsen av dette

blir ofte koordinert og drevet av noen få personer i den enkelte virksomhet.

I denne studien har vi tatt for oss en enkeltkommunes forhold til digitalisering og

sikkerhet. Den opererer på mange måter i et globalt marked av trusselaktører,

leverandører, regulatorer og andre interessenter når den skal fylle sitt formål for den

enkelte av oss der vi lever og bor. For å ende opp med konkrete konklusjonspunkter som

er gyldig for et lokalt utsiktspunkt mot et potensielt omfattende tema og stort problem, er

det tegnet et nasjonalt bilde av kravenes utvikling før vi gir et innblikk i den undersøkte

kommunens digitale sikkerhet. Vi har også sett etter hva som påvirker dette arbeidet.

For å sette lys på hvordan det står til og hvorfor, har vi trukket inn teori om regulering,

Normal Accidents, Man Made Disasters og HRO. Vi har dermed hentet tankegods som i

hovedsak er forsket fram gjennom studier av organisasjoner med andre formål enn

kommunens.

Det er kanskje ikke en utbredt holdning i dag at en norsk kommune assosieres med en

høypålitelighetsorganisasjon. Vi tenker at det i så fall er en foreldet tilnærming til en ny

virkelighet. Kommunenes digitale operasjon kan dra veksler på kunnskap, strukturer og

kulturbygging som eksempelvis har gjort luftfarten så sikker som den er. Oppdraget med

å hente ut digitaliseringsgevinstene uten å skuffe på sikkerhetsforventinger, krever at det

tenkes nytt. Kanskje må både lokalpolitikere og deres ansatte finne inspirasjon utenfor

egen sektor når øyeblikkets og morgendagens utfordringer skal hanskes med.

I denne eksplorative studien er det gjennomført dokumentanalyser for å kartlegge

relevant politisk og regulatorisk utvikling, og de kravene som gjelder i dag.

Dokumentanalyse har også vært hovedmetoden for å finne status for iktsikkerhetsarbeidet

i den undersøkte kommunen og gitt grunnlag for å utarbeide

intervjuguide. Deretter har vi gjennomført intervjuer med seks informanter i nøkkelroller

og spesialistfunksjoner på området.

Målet for denne studien har vært å finne svar på hvilke utfordringer den

undersøkte kommunen står overfor i sitt arbeid med digitalisering og ikt-sikkerhet.

Det vi fant er til dels betryggende, men også litt skuffende. I begge tilfeller handler det

om kompetanse. For mens nøkkelpersonene ansatt for å ivareta kommunens daglige

digitaliseringsarbeid og ikt-sikkerhet framstår som svært kompetente, har forståelsen for

dette arbeidets samlede betydning for samfunnsoppdraget og farepotensialet ikke nådd

helt fram til de som utøver internkontroll med kommunens samlede virksomhet. De

prioriterer det ikke høyt nok, og det kan ha sammenheng med kunnskap om digitalisering

og ikt-sikkerhet blant de folkevalgte. Som arbeidsgiver har kommunen også en utfordring

i å sikre at alle ikt-brukere tilknyttet egen organisasjon settes i stand til å ta bevisste og

sikkerhetsfremmende valg i det daglige.

Svaret på problemstillen er at kommunens utfordringer i hovedsak handler om å:

▪ Håndtere selve digitaliseringsoppdraget

▪ Forstå og håndtere trusselbildet

▪ Ivareta etterlevelse av regulering og rigge seg for strengere krav

▪ Sikre ledelsesforankring for ikt-sikkerhet helt til topps i det lokale selvstyret

▪ Utvikle kompetansen på alle nivåer og starte innsatsen for å møte framtidig

kompetanseknapphet i nøkkel- og spesialistroller

▪ Å etablere et styringssystem for informasjons- og ikt-sikkerhet som

kommunestyret gjennom kontrollutvalgets egenkontroll-aktivitet styrker

betydningen av

Mens utfordringene nevnt over er unike for den undersøkte kommunen, kan de viktigste

faktorene som påvirker ikt-sikkerhetsarbeidet i den gjelde for mange andre også: Nemlig

digitaliseringen i seg selv, utviklingen i trusselbildet og framtidig tilgang til kompetanse.

Et noe overraskende funn er at en generell mangel på arbeidskraft med kompetanse

innenfor ikt-sikkerhet er en varslet krise. Behovet er omtalt internasjonalt og i norske

politiske dokumenter i nesten et kvart århundre
 
NA
 
Publisher
uis

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit