Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLangeland, Anders
dc.contributor.advisorBollestad, Marte
dc.contributor.authorPedersen, Martin Werner
dc.contributor.authorJohansen, Andreas Berg
dc.date.accessioned2022-10-13T15:51:15Z
dc.date.available2022-10-13T15:51:15Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uis:inspera:106587405:50738717
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3025974
dc.description.abstractE39 Ålgård -Hove er en del av utbyggingen av E39 mellom Kristiansand og Trondheim. Statens vegvesen har ikke nok penger til å utføre byggingen av en firefelts motorveg på E39 fra Hove til Ålgård, derfor skal det lages en midlertidig løsning som skal vare helt til det blir samlet nokpenger for å fullføre prosjektet. Den midlertidige løsningen starter fra Myrland bru fram til og med Oslikrysset. Oslikrysset er krysset der Osliveien møter E39 500 m nord for Bråsteinvatnet. Oslikrysset er et ulykkes utsatt kryss så det må derfor gjøres trafikksikkerhetsmessige tiltak. Det er også en gang-sykkelveg som heter Gamle Ålgårdsveien som strekker seg parallelt med E39 som skal sikre et godt tilbud for gående og syklende. I den permanente løsningen som skal starte når det er samlet nok midler til gjennomføring av prosjektet, skal fjerne Oslikrysset helt og all trafikk til og fra Osli vil gå via Gamle Ålgårdsveien som vil bli bygd ut for å håndtere dette. Det skal bygges ut motorveg i nytt trase som blir nye E39. Oppgaven gir en analyse av prosjektområdet, deretter går den inn på teori om forskjellige tiltak innenfor trafikksikkerhet og andre viktige begrep innen veg prosjektering. ÅDT beregninger blir utført og flere alternativer til dagens løsning blir presentert. Avslutningsvis blir det sett på prosjektering av valgt løsning og hvilke konsekvenser som vil følge av denne løsningen.Oppgaven legger vekt på Trafikksikkerhetsmessige løsninger og hvilke konsekvenser disse valgene har for Oslikrysset og Osli. Det er også laget tekniske tegninger for prosjektområdet. Det vil også konkluderes med omdet er laget en god midlertidig løsning av overgangen fra 4 felts motorveg til den eksisterende 2 felts vegen og det vil bli vurdert hvordan kryssløsningen vil påvirke Osl
dc.description.abstractThe development of E39 between Kristiansand and Trondheim includes E39 Ålgård -Hove. Since the Norwegian Public Roads Administration does not have the funds to construct a four-lane highway on E39 from Hove to Ålgård, a temporary solution will be used until sufficient funds are raised to complete the project. The temporary solution extends from the Myrland bridge to Oslikrysset. Oslikrysset is 500 meters north of Bråsteinvatnet, where Osliveien joins E39. Because the Osli junctionis prone to accidents, traffic safety precautions must be implemented. There is also the Gamle Ålgårdsveien pedestrian cycle route, which runs parallel to E39 and provides a decent option for pedestrians and cyclists. When enough funds have been raised to complete the project, Oslikrysset will be totally dismantled, and all traffic to and from Osli will be routed through Gamle Ålgårdsveien, which will be extended to accommodate this. E39 will be upgraded to a four-lane highway all the way to Ålgård.The thesis begins with an analysis of the project region, then moves on to theory regarding various traffic safety measures and other significant road design principles.Calculations of the Average Annual Daily Traffic(AADT)createsdifferent alternatives to the current solution. Finally, the chosen design solution is examined, as well as the repercussions that will result from it.The thesis focuses on traffic safety measures and their implications for Oslikrysset and Osli. Technical drawings for the project area have also been created. It will also be determined whether a good interim solution for the transition from the 4-lane highway to the present 2-lane road has been found, as well as the impact of the intersection solution on Osl
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleTeknisk prosjektering av delstrekning E39 Hove - Ålgård
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (TN-ISØP) [1411]
    Master- og bacheloroppgaver i Byutvikling og urban design / Offshore technology : risk management / Risikostyring / Teknologi/Sivilingeniør : industriell økonomi / Teknologi/Sivilingeniør : risikostyring / Teknologi/Sivilingeniør : samfunnssikkerhet

Vis enkel innførsel