Menneskelig samhandling som en sikkerhetsbarriere mot informasjonssvikt
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3031501Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (TN-ISØP) [1410]
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Petroleumsindustrien er en industri hvor uønskede hendelser kan få store konsekvenser, noe som gjør at organisasjonene involvert i denne industrien har et stort ansvar for å opprettholde en sikker drift og håndtere eventuelle uønskede hendelser. Formålet med denne oppgaven har vært å se nærmere på Operatørenes forening for beredskap (OFFB), og hvordan deres informasjonsflyt med personell på taktisk nivå kan legge til rette for en god felles situasjonsforståelse. Samvirke mellom enkeltindivider i informasjonsflyten er et spennende område med lite forskning, som kan få store påvirkninger på hvordan uønskede hendelser håndteres. Det var også hensiktsmessig å se nærmere på informasjonsflytens egenskaper og hvilke barrierer som var til stede. Oppgaven baseres derfor på følgende problemstilling:
Hvordan sikre felles situasjonsforståelse gjennom informasjonsflyt mellom 1. og 2. linje ved uønskede hendelser?
Avhandlingen tar utgangspunkt i en kvalitativ tilnærming, hvor det har blitt gjennomført totalt syv dybdeintervjuer med beredskapsledere i OFFB og plattformsjefer hos medlemmene i OFFB. Innledningsvis ble det også brukt dokumentanalyse, for å skape et solid grunnlag for videre arbeid med avhandlingen. Datainnsamlingen har i størst grad vært rettet mot informasjonsflyt, felles situasjonsforståelse og personellet som arbeider i 1. og 2. linje.
Oppgaven er i stor grad basert på Barry Turners (1978) teori om Man-Made disaster, der informasjonsflyt og informasjonssvikt står sentralt. Denne teorien blir supplert av annen teori som Reasons (1997) forsvar i dybden, og Westrums (1993) tilstrekkelige forestillingsevne. Funnene viser at enkeltindivider utgjør en viktig del av informasjonsflyten, der samvirke mellom de ulike enkeltindividene legger til rette for en felles situasjonsforståelse. Forholdet mellom personellet i 1. og 2. linje er godt, og det oppleves som det er en lav terskel for informasjonsutveksling. Det var derimot noen variasjoner i hvor stor grad enkelte plattformsjefer opplevde å bli involvert i statusmøter med OFFB, og de savnet uformelle besøk hos OFFB. Informasjonsflyten mellom de ulike nivåene innebærer noen utfordringer, som kommunikasjon, språk og tidspress. Det er en god tillit til de informasjonssystemene som blir brukt, men brukervennligheten kunne vært bedre.