Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLangeland, Anders
dc.contributor.authorAhmed, Ahmed.
dc.date.accessioned2022-12-03T16:51:14Z
dc.date.available2022-12-03T16:51:14Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uis:inspera:106587712:13023660
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3035709
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractSom følge av bestemmelser og enighet fra FN og EU har Norge blitt med på å bekjempe klimautfordringen som verden står ovenfor. Staten har tatt på seg å redusere all utslipp fra klimagass med 50% innen 2030. Videre har staten vedtatt «nullvekstmålet» som et mål for alle storbyene. All øking i veitrafikken skal skje ved bruk kollektivtransport, sykkel eller gang. Det skal bygges mer attraktive, klima og helsevennlige infrastruktur for fremtiden. Ved hjelp av finansiell støtte fra staten skal storbyene oppnå dette målet. I løpet av studiet vil vi se hva slags tiltak som har blitt innført og hvor effektive de har vært. Det er en rekke undersøkelser og studier som har blitt gjort for å kartlegge situasjonen og dokumentere funn, disse vil bli presentert. Resultatet vil vise at nullvekstmålet som helhet ikke har blitt oppnådd og at det nesten er umulig å få dette til. Men samtidig er det ikke nødvendigvis noe dårlig, fordi blant annet så har klimagassutslipp fra veitrafikk har hatt en betydelig reduksjon siden 2015. Sykkelandelen blant folk har økt og flere investerer i elsykkel. Elbiler som reisemiddel er også noe som har økt i løpet av de siste årene, den har overtatt fossilbil som den mest kjøpte bilen i 2021.
dc.description.abstractAs a result of regulations and agreement from the UN and the EU, Norway has joined in fighting the climate challenge facing the world. The state has undertaken to reduce all emissions from greenhouse gases by 50% by 2030. Furthermore, the state has adopted the "zero growth target" as a target for all major cities. All increase in road traffic shall take place through the use of public transport, cycling or walking. More attractive, climate and health-friendly infrastructure will be built for the future. With the help of financial support from the state, the big cities will achieve this goal. During the study, we will see what kind of measures have been introduced and how effective they have been. There are a number of studies and studies that have been done to map the situation and document findings, these will be presented. The result will show that the zero growth target as a whole has not been achieved and that it is almost impossible to achieve this. But at the same time, it is not a bad thing, because otherwise greenhouse gas emissions from road traffic have had a significant reduction since 2015. The bicycle share among people has increased and more investments in electric bicycles. Electric cars as a means of travel is also something that has increased in recent years, it has taken over fossil cars as the most bought car in 2021.
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleNullvekstmålet i Stavanger området
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (TN-ISØP) [1411]
    Master- og bacheloroppgaver i Byutvikling og urban design / Offshore technology : risk management / Risikostyring / Teknologi/Sivilingeniør : industriell økonomi / Teknologi/Sivilingeniør : risikostyring / Teknologi/Sivilingeniør : samfunnssikkerhet

Vis enkel innførsel