Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLangeland, Anders
dc.contributor.advisorLøkken Christensen- Dreyer, Laila
dc.contributor.authorMostafa, Rama
dc.date.accessioned2022-12-03T16:51:18Z
dc.date.available2022-12-03T16:51:18Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uis:inspera:106587712:50399480
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3035710
dc.description.abstract1 Sammendrag Nasjonalt hovedmål for sykkelstrategi i perioden 2014-2023 er å tilrettelegge bedre sykkelveinett for å fremme sykkel som transportform som skal erstatte personbilen i fremtiden. Sykkeltrafikk i Norge skal økes til 8% innen 2023. Sykkelandelen i de 9 største byene må økes for at sykkelandelen skal ligge mellom 10-20%. Hvor mye som må økes varierer da det er avhengig av lokale forhold. For å oppnå dette målet ble det anbefalt å bygge sykkelekspressveger med en sammenhengende direkte sykkelvegtrase uten noe hindring for hurtigsyklister med en fart opptil 30 km/t. (Statens Vegvesen, 2012, s. 4) Denne oppgaven tar utgangspunkt i Sykkelstamvegen (SSS) i Nord-Jæren, hvor delstrekning Schancheholen-Sørmarka skal analyseres. SSS er planlagt å bygges parallelt med E39 fra Stavanger til Sandnes og skal være forbeholdt for syklister og er den første sorten av sykkeltrasê som bygges uten fortau i forhold til tidligere prosjekterte sykkelekspressveger i landet. Denne type trase er valgt for at syklister skal prioriteres framfor andre myke trafikanter, men kan man si at SSS er universelt utformet? «Universell utforming er utforming av produkter og omgivelser på en slik måte at de kan brukes av alle mennesker, i så stor utstrekning som mulig, uten behov for tilpassing og en spesiell utforming.» (Regjeringen, u. å) Det ble brukt to metoder; Trafikktelling gir oss innsyn på lokal trafikk ved å se på trafikkstrømmen i planområdet og deretter vurdere hvordan SSS kommer til å avdekke fremtredende trafikk og bevegelsesmønster for både gående og syklister i nærmiljøet. Barnetråkk er en digitalverktøy-metode som ble gjennomført på tre skoler. Hensikten er å vite elevenes tanker i forhold til deres opplevelse av nærmiljøet og ta dette med videre. Oppgavens funn gir oss informasjon om dagens løsninger er tilstrekkelig el ei ved at den studerer aspekter ved Sykkelstamvegen. I den forstand sammenlignes SSS med andre sykkelekspressveger som er blitt bygget i Norge, Danmark og Nederland. Nabolandene har dokumentert et positivt effektivt resultat og erfaring i forbindelse med sykkelekspressveger. En slik undersøkelse bidrar til å øke kunnskap om sykkelekspressveger, hvor målet er å bygge en best mulig trase for at den skal være lønnsom og tilrettelagt for alle. Da vil Sykkelstamvegen være universell utformet.
dc.description.abstractHar ikke engelsk versjon.
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleAnalyse om hvordan Sykkelstamvegen innpasses i Stavanger-område
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (TN-ISØP) [1410]
    Master- og bacheloroppgaver i Byutvikling og urban design / Offshore technology : risk management / Risikostyring / Teknologi/Sivilingeniør : industriell økonomi / Teknologi/Sivilingeniør : risikostyring / Teknologi/Sivilingeniør : samfunnssikkerhet

Vis enkel innførsel