Show simple item record

dc.contributor.advisorStene, Lillian Katarina
dc.contributor.authorJacobsen, Ida Ekeli
dc.date.accessioned2022-12-10T16:51:17Z
dc.date.available2022-12-10T16:51:17Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uis:inspera:120095610:91761648
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3037087
dc.description.abstractI dagens dynamiske samfunn, kan det være utfordrende å ha oversikt og kontroll over farlige forhold på arbeidsplasser gitt den utviklingen vi ser i samfunnet, der vi stadig lager mer gjensidige avhengige og komplekse system, med innebygget risiko som kan være vanskelig å detektere, både på arbeidsplasser og i samfunnet for øvrig. Det virker da betimelig og viktig å søke å besvare følgende problemstilling; «Hvordan kan HMS-kunnskap og informasjonsflyt påvirke innrapportering -og saksbehandling av HMS-avvik i en organisasjon». Valgt organisasjon i denne masteroppgaven er Bergen Kommune, avgrenset til Byrådsavdelingen for barnehage, skole og idrett. I søken på å prøve å besvare valgt problemstilling, er det i denne studien presentert ulike teorier som kan være relevante forklaringsmodeller på de funn som studien avdekker. Det teoretiske rammeverket er bygget opp ved å første ta for seg noen avklaringer i henhold til studien, forså å se på hva en kultur innebærer. Videre begynner det teoretiske rammeverket å dykke dypere inn i teorier som kan være hensiktsmessige i søken på valgt problemstilling. Teorier det særskilt har blitt lagt vekt på er Westrum (1993) sin typologi, Reason (1997) sin teori om sikkerhetskultur, Turner (1976) Man-made Disaster og Rasmussens (1997) flernivåmodell. Det er valgt en trianguleringsmetode i denne studien, der det har blitt gjennomført en dokumentanalyse, en kvalitative -og kvantitativ analyse, hvor av semi-strukturerte intervju og en spørreundersøkelse. Målet med valgt metode var å prøve å belyse helhetsbilde til valgt organisasjonen innen gitt tema. Der metodevalget sammen med valgte teorier skal resultere i funn for denne Byrådsavdelingen, men dog og med noe overførbarhet til lignende organisasjoner. Funnene i studien indikerer at det er behov for et økt fokus på den enkeltes arbeidstakers HMS-kunnskap og organisasjonen informasjonsflyt i henhold til HMS-avvik. Der det i dag kan tyde på at opplæring er mer tilfeldig enn organisert og at informasjonsflyten om gitt tema ikke er tilstrekkelig for å sikre felles læring av innsendte HMS-avvik. Avslutningsvis i studien kommer jeg med forslag til tiltak som kan iverksettes slik at ansatte i Byråd for barnehage, skole og idrett sikrer seg den HMS-kunnskapen de skal ha. I tillegg er det beskrevet forslag til tiltak for å bedre informasjonsflyten, med mål om å oppnå bedre læringsutbytte og avdekke informasjon som hindrer at uønskede hendelser inntreffer.
dc.description.abstractIn today's dynamic society, it can be challenging to have an overview and control over dangerous conditions in workplaces given the development we see in society, where we are constantly creating more interdependent and complex systems, with built-in risks that can be difficult to detect, both on workplaces and in society at large. It then seems appropriate and important to seek to answer the following problem; "How can HSE knowledge and information flow affect the reporting and handling of HSE deviations in an organisation". The chosen organization in this master's thesis is Bergen Municipality, limited to the City Council's department for kindergartens, schools and sports. In the quest to try to answer the chosen problem, various theories have been presented in this study that can be relevant explanatory models for the findings that the study uncovers. The theoretical framework is built up by first addressing some clarifications according to the study, then looking at what a culture entails. Furthermore, the theoretical framework begins to delve deeper into theories that may be appropriate in the search for the chosen issue. Theories that have been particularly emphasized are Westrum's (1993) typology, Reason's (1997) theory of safety culture, Turner's (1976) Man-made Disaster and Rasmussen's (1997) multi-level model. A triangulation method has been chosen in this study, where a document analysis, a qualitative and quantitative analysis have been carried out. The aim of the chosen method was to try to shed light on the overall picture of the chosen organization within a given topic. Where the choice of method together with chosen theories should result in findings for this City Council department, but also with some transferability to similar organisations. The findings in the study indicate that there is a need for an increased focus on the individual employee's HSE knowledge and the organisation's information flow in accordance with HSE deviations. Where today it may indicate that training is more random than organized and that the flow of information on a given topic is not sufficient to ensure joint learning of submitted HSE deviations. At the end of the study, I propose measures that can be implemented so that employees of the City Council for kindergartens, schools and sports ensure that they have the HSE knowledge they should have. In addition, proposals for measures to improve the flow of information are described, with the aim of achieving better learning outcomes and uncovering information that prevents unwanted incidents from occurring.
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.title«Hvordan kan HMS kunnskap og informasjonsflyt påvirke innrapportering -og behandlingen av HMS avvik i en organisasjon?»
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record