dc.contributor.author | Mosvold, Reidar | |
dc.contributor.author | Fauskanger, Janne | |
dc.contributor.author | Wæge, Kjersti | |
dc.date.accessioned | 2022-12-15T13:33:33Z | |
dc.date.available | 2022-12-15T13:33:33Z | |
dc.date.created | 2018-10-01T15:07:49Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.citation | Mosvold, R., Fauskanger, J., & Wæge, K. (2018). Fra undervisningskunnskap i matematikk til kjernepraksiser: –endringer i grunnskolelærerutdanningens matematikkfag. Uniped, 41(4), 401-411. | en_US |
dc.identifier.issn | 1893-8981 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3038056 | |
dc.description.abstract | Denne artikkelen undersøker endringer i tilnærmingen til matematikkfaget i de nasjonale retningslinjene for grunnskolelærerutdanningene fra 2010 til 2017. Mens retningslinjene fra 2010 hadde fokus på at grunnskolelærerstudentene skulle utvikle undervisningskunnskap i matematikk, ser det i retningslinjene for de nye femårige grunnskolelærerutdanningene ut til å være et sterkere fokus på at grunnskolelærerstudentene skal få opplæring i å utføre noen sentrale deler av matematikklærerarbeidet. En slik dreining fra undervisningskunnskap i matematikk til kjernepraksiser i matematikklærerarbeidet gjenspeiler en tilsvarende dreining av fokuset i den internasjonale forskningen på lærerutdanning. I denne artikkelen analyserer vi læreplantekstene og endringene i disse, før vi diskuterer mulige implikasjoner for grunnskolelærerutdanningen med utgangspunkt i eksempler fra et pågående forskningsprosjekt. | en_US |
dc.language.iso | mis | en_US |
dc.publisher | Universitetsforlaget | en_US |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.title | Fra undervisningskunnskap i matematikk til kjernepraksiser – endringer i grunnskolelærerutdanningens matematikkfag. | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
dc.rights.holder | The authors | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200 | en_US |
dc.source.pagenumber | 401-411 | en_US |
dc.source.volume | 41 | en_US |
dc.source.journal | UNIPED | en_US |
dc.source.issue | 4 | en_US |
dc.identifier.doi | 10.18261/issn.1893-8981-2018-04-03 | |
dc.identifier.cristin | 1616854 | |
dc.relation.project | Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet: IN-10987 | en_US |
cristin.unitcode | 217,6,3,0 | |
cristin.unitname | Institutt for grunnskolelærerutdanning, idrett og spesialpedagogikk | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |