Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorMosvold, Reidar
dc.contributor.authorFauskanger, Janne
dc.contributor.authorWæge, Kjersti
dc.date.accessioned2022-12-15T13:33:33Z
dc.date.available2022-12-15T13:33:33Z
dc.date.created2018-10-01T15:07:49Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.citationMosvold, R., Fauskanger, J., & Wæge, K. (2018). Fra undervisningskunnskap i matematikk til kjernepraksiser: –endringer i grunnskolelærerutdanningens matematikkfag. Uniped, 41(4), 401-411.en_US
dc.identifier.issn1893-8981
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3038056
dc.description.abstractDenne artikkelen undersøker endringer i tilnærmingen til matematikkfaget i de nasjonale retningslinjene for grunnskolelærerutdanningene fra 2010 til 2017. Mens retningslinjene fra 2010 hadde fokus på at grunnskolelærerstudentene skulle utvikle undervisningskunnskap i matematikk, ser det i retningslinjene for de nye femårige grunnskolelærerutdanningene ut til å være et sterkere fokus på at grunnskolelærerstudentene skal få opplæring i å utføre noen sentrale deler av matematikklærerarbeidet. En slik dreining fra undervisningskunnskap i matematikk til kjernepraksiser i matematikklærerarbeidet gjenspeiler en tilsvarende dreining av fokuset i den internasjonale forskningen på lærerutdanning. I denne artikkelen analyserer vi læreplantekstene og endringene i disse, før vi diskuterer mulige implikasjoner for grunnskolelærerutdanningen med utgangspunkt i eksempler fra et pågående forskningsprosjekt.en_US
dc.language.isomisen_US
dc.publisherUniversitetsforlageten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleFra undervisningskunnskap i matematikk til kjernepraksiser – endringer i grunnskolelærerutdanningens matematikkfag.en_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holderThe authorsen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200en_US
dc.source.pagenumber401-411en_US
dc.source.volume41en_US
dc.source.journalUNIPEDen_US
dc.source.issue4en_US
dc.identifier.doi10.18261/issn.1893-8981-2018-04-03
dc.identifier.cristin1616854
dc.relation.projectNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet: IN-10987en_US
cristin.unitcode217,6,3,0
cristin.unitnameInstitutt for grunnskolelærerutdanning, idrett og spesialpedagogikk
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal