dc.contributor.advisor | Brønnick, Kolbjørn Kallesten | |
dc.contributor.author | Torland, Emilie Aas | |
dc.date.accessioned | 2022-12-16T14:24:59Z | |
dc.date.available | 2022-12-16T14:24:59Z | |
dc.date.issued | 2020-06 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3038327 | |
dc.description | Master's thesis in Mental health and addiction issues | en_US |
dc.description.abstract | Bakgrunn: Andelen unge som faller ut av videregående skole er høy i Norge sammenlignet med gjennomsnittet i Europa. Det er en rekke kjente faktorer som bidrar til skolefrafall, men vi vet mindre om årsakssammenhengene, og da spesielt de som er knyttet til elevenes opplevelse av skolesituasjonen. Mål: Målet med denne studien var å se på sammenhengen mellom elevenes opplevde skolekrav og tanker om å slutte på videregående skole, samt om beslutningskontroll og sosial støtte i skolesituasjonen modererte denne sammenhengen.
Metode: I denne tverrsnittstudien ble data fra 249 elever fra videregående skoler i Norge analysert ved bruk av en sekvensiell logistisk regresjonsmodell. Resultater: Elevens opplevde psykologiske- og fysiske skolekrav viste en uavhengig, statistisk signifikant sammenheng med tanker om å avbryte skolegangen, med moderate til store effektstørrelser. Sosial støtte fra medelever hadde tilsvarende effektstørrelse i motsatt retning, som en preventiv faktor. Dette var uavhengige hovedeffekter. Elevens opplevde kontroll hadde ingen modererende effekt.
Konklusjon: Elever som opplevde høye psykologiske og fysiske krav hadde i større grad tanker om å slutte på skolen. Sosial støtte synes å være en prediktor for elevene til å bli værende. Tidligere forskning har vist en sammenheng mellom tanker å slutte på skolen og det å faktisk droppe ut. Forklaringer til at elever forlater skolen muliggjør at en tidlig nok kan ta tak i utfordringene som gjør det vanskelig for dem å bli værende i skolesituasjonen. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | University of Stavanger, Norway | en_US |
dc.relation.ispartofseries | Masteroppgave/UIS-HV/2020; | |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.subject | helse- og sosialfag | en_US |
dc.subject | mental helse | en_US |
dc.subject | psykisk helse | en_US |
dc.subject | skolefrafall | en_US |
dc.title | Elevers opplevde krav, kontroll og støtte i skolesituasjonen og tanker om å slutte på videregående skole. Resultater fra INSchool-project. | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800 | en_US |