Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBrønnick, Kolbjørn Kallesten
dc.contributor.authorTorland, Emilie Aas
dc.date.accessioned2022-12-16T14:24:59Z
dc.date.available2022-12-16T14:24:59Z
dc.date.issued2020-06
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3038327
dc.descriptionMaster's thesis in Mental health and addiction issuesen_US
dc.description.abstractBakgrunn: Andelen unge som faller ut av videregående skole er høy i Norge sammenlignet med gjennomsnittet i Europa. Det er en rekke kjente faktorer som bidrar til skolefrafall, men vi vet mindre om årsakssammenhengene, og da spesielt de som er knyttet til elevenes opplevelse av skolesituasjonen. Mål: Målet med denne studien var å se på sammenhengen mellom elevenes opplevde skolekrav og tanker om å slutte på videregående skole, samt om beslutningskontroll og sosial støtte i skolesituasjonen modererte denne sammenhengen. Metode: I denne tverrsnittstudien ble data fra 249 elever fra videregående skoler i Norge analysert ved bruk av en sekvensiell logistisk regresjonsmodell. Resultater: Elevens opplevde psykologiske- og fysiske skolekrav viste en uavhengig, statistisk signifikant sammenheng med tanker om å avbryte skolegangen, med moderate til store effektstørrelser. Sosial støtte fra medelever hadde tilsvarende effektstørrelse i motsatt retning, som en preventiv faktor. Dette var uavhengige hovedeffekter. Elevens opplevde kontroll hadde ingen modererende effekt. Konklusjon: Elever som opplevde høye psykologiske og fysiske krav hadde i større grad tanker om å slutte på skolen. Sosial støtte synes å være en prediktor for elevene til å bli værende. Tidligere forskning har vist en sammenheng mellom tanker å slutte på skolen og det å faktisk droppe ut. Forklaringer til at elever forlater skolen muliggjør at en tidlig nok kan ta tak i utfordringene som gjør det vanskelig for dem å bli værende i skolesituasjonen.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwayen_US
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HV/2020;
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjecthelse- og sosialfagen_US
dc.subjectmental helseen_US
dc.subjectpsykisk helseen_US
dc.subjectskolefrafallen_US
dc.titleElevers opplevde krav, kontroll og støtte i skolesituasjonen og tanker om å slutte på videregående skole. Resultater fra INSchool-project.en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HV) [1305]
    Master- og bacheloroppgaver i sykepleie / spesialsykepleie / helsevitenskap

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal