Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorMathiesen, Ida Holth
dc.date.accessioned2022-12-21T14:49:20Z
dc.date.available2022-12-21T14:49:20Z
dc.date.created2022-12-19T12:36:55Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationNORDVEI- Nordisk tidsskrift i veiledningspedagogikk. 2022, 7 (1), 1-14.en_US
dc.identifier.issn2535-3047
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3039115
dc.description.abstractBasert på fokusgruppeintervjuer undersøker denne studien hvordan elever opplever møter med rådgivere i ungdomsskoler og videregående skoler. Individualisering danner en sentral kontekst for elevers valgprosesser. Improvisasjon, forstått som rådgiveres varhet for elevenes ønsker og behov og evne til å være til stede i her-og-nå-situasjonen, brukes for å belyse elevenes opplevelser av å møte rådgiveren. Rådgiverens balansekunst mellominformasjon, refleksjon og handlingsorientering ser ut til å være sentral for at eleven skal oppleve et godt møte med rådgiveren. Funnene tyder på at rådgiverens evne til improvisasjon og hennes/hans evne til å se og forstå eleven har betydning for hvordan rådgiveren oppleves. Dette ser ut til å kreve en balanse mellom å oppfatte elevens ønsker og behov og å tilpasse rolleutøvelsen til dette. Studien foreslår at dette kan gjøres gjennom en improvisasjonsbasert rådgivningspraksis. Videre fremkommer det at hvis eleven får anledning til å være medskaper i egne valgprosesser, kan dette bidra til at eleven ønsker videre kontakt med rådgiver.en_US
dc.language.isomisen_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.title«Da går jeg hjem og googler det i stedet». Improvisasjon og medskaping i møter mellom elever og rådgivereen_US
dc.title.alternative«Da går jeg hjem og googler det i stedet». Improvisasjon og medskaping i møter mellom elever og rådgivereen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holderThe authoren_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200en_US
dc.source.pagenumber1-14en_US
dc.source.volume7en_US
dc.source.journalNORDVEI- Nordisk tidsskrift i veiledningspedagogikken_US
dc.source.issue1en_US
dc.identifier.doi10.15845/ntvp.v7i1.3361
dc.identifier.cristin2095181
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal