dc.contributor.author | Mathiesen, Ida Holth | |
dc.date.accessioned | 2022-12-21T14:49:20Z | |
dc.date.available | 2022-12-21T14:49:20Z | |
dc.date.created | 2022-12-19T12:36:55Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.citation | NORDVEI- Nordisk tidsskrift i veiledningspedagogikk. 2022, 7 (1), 1-14. | en_US |
dc.identifier.issn | 2535-3047 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3039115 | |
dc.description.abstract | Basert på fokusgruppeintervjuer undersøker denne studien hvordan elever opplever møter med rådgivere i ungdomsskoler og videregående skoler. Individualisering danner en sentral kontekst for elevers valgprosesser. Improvisasjon, forstått som rådgiveres varhet for elevenes ønsker og behov og evne til å være til stede i her-og-nå-situasjonen, brukes for å belyse elevenes opplevelser av å møte rådgiveren. Rådgiverens balansekunst mellominformasjon, refleksjon og handlingsorientering ser ut til å være sentral for at eleven skal oppleve et godt møte med rådgiveren. Funnene tyder på at rådgiverens evne til improvisasjon og hennes/hans evne til å se og forstå eleven har betydning for hvordan rådgiveren oppleves. Dette ser ut til å kreve en balanse mellom å oppfatte elevens ønsker og behov og å tilpasse rolleutøvelsen til dette. Studien foreslår at dette kan gjøres gjennom en improvisasjonsbasert rådgivningspraksis. Videre fremkommer det at hvis eleven får anledning til å være medskaper i egne valgprosesser, kan dette bidra til at eleven ønsker videre kontakt med rådgiver. | en_US |
dc.language.iso | mis | en_US |
dc.publisher | Høgskulen på Vestlandet | en_US |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.title | «Da går jeg hjem og googler det i stedet». Improvisasjon og medskaping i møter mellom elever og rådgivere | en_US |
dc.title.alternative | «Da går jeg hjem og googler det i stedet». Improvisasjon og medskaping i møter mellom elever og rådgivere | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
dc.rights.holder | The author | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200 | en_US |
dc.source.pagenumber | 1-14 | en_US |
dc.source.volume | 7 | en_US |
dc.source.journal | NORDVEI- Nordisk tidsskrift i veiledningspedagogikk | en_US |
dc.source.issue | 1 | en_US |
dc.identifier.doi | 10.15845/ntvp.v7i1.3361 | |
dc.identifier.cristin | 2095181 | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |