Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorJernes, Margrethe
dc.contributor.authorUndheim, Marianne
dc.date.accessioned2022-12-30T08:48:05Z
dc.date.available2022-12-30T08:48:05Z
dc.date.created2022-10-12T20:04:40Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationJernes, M., & Undheim, M. (2022). «Jeg har ikke trykt!» Ytringer om teknologi ved lesing av digitale bildebøker i barnehagen. Barn – forskning om barn og barndom i Norden, 40(4).en_US
dc.identifier.issn0800-1669
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3040019
dc.description.abstractI denne artikkelen utforskes barnehagebarns og barnehagelæreres ytringer om teknologi i samtalebasert gruppelesing av digitale bildebøker på nettbrett i norske barnehager. Flere tidligere studier om lesing på nettbrett har undersøkt antall ytringer, mens få studier har utforsket innholdet i ytringene om det teknologiske. Barndomsstudier der turtaking og sosial deltakelse er vektlagt har inspirert våre analyser. Empirien består av fire filmopptak av samtalebasert gruppelesing med digitale bildebøker, som er analysert ved bruk av induktiv kvalitativ innholdsanalyse. Funnene viser at innholdet i barnas ytringer om det teknologiske hovedsakelig dreier seg om turtaking og tilgang, mens barnehagelærerne beskriver hva som skjer i fortellingen og om muligheter med teknologien. På tvers av disse resultatene trer det frem to tematikker som blir diskutert: jakten på hotspots og turtaking.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherCappelen Damm ASen_US
dc.relation.urihttps://doi.org/10.23865/barn.v40.5114
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectdigital teknologien_US
dc.subjectdigital technologyen_US
dc.subjectbarnehageen_US
dc.subjectEarly childhood educationen_US
dc.title«Jeg har ikke trykt!»: Ytringer om teknologi ved lesing av digitale bildebøker i barnehagenen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holderThe authoren_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200en_US
dc.source.pagenumber37-54en_US
dc.source.volume40en_US
dc.source.journalBarn – forskning om barn og barndom i Nordenen_US
dc.source.issue4en_US
dc.identifier.doi10.23865/barn.v40.5114
dc.identifier.cristin2060957
dc.relation.projectNorges forskningsråd: 275576en_US
dc.relation.projectNorges forskningsråd: 260356en_US
dc.relation.projectUniversitetet i Stavanger: IN-10986en_US
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal