Show simple item record

dc.contributor.authorFugelsnes, Kristin
dc.date.accessioned2022-12-30T12:16:02Z
dc.date.available2022-12-30T12:16:02Z
dc.date.created2022-11-11T09:33:35Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationFugelsnes, K. (2022). Hvordan skaper personalet i barnehagen vilkår for barns fellesskap og tilhørighet?. Nordisk barnehageforskning, 19(2).en_US
dc.identifier.issn1890-9167
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3040081
dc.description.abstractDenne studiens formål er å se på hvordan personalet i barnehagen tilrettelegger for barns mulighet til å erfare fellesskap og tilhørighet. Datagrunnlaget er videoobservasjoner av ansatt–barn-interaksjoner. Et mønster som fremtrer er at barnehagepersonalet ofte organiserer aktiviteter som har til hensikt å være inkluderende for barn. I lek og ulike hverdagsaktiviteter skaper barnehagepersonalet vilkår for barns fellesskap og tilhørighet gjennom å være sammen om noe. Personalet legger til rette for barns mulighet til å erfare fellesskap og tilhørighet i organiserte aktiviteter der barna har et felles utgangspunkt, ved å skape et miljø der barna og deres aktiviteter er attraktive for andre barn og ved direkte å oppfordre barn til å inkludere andre barn. Barnehagepersonalet legger også til rette for barns mulighet til å erfare fellesskap og tilhørighet gjennom å vie tid til inkluderende barnefellesskap. Situasjonene i barnehagene er forskjellige når det gjelder hvor lett det er for barn å delta. Situasjonene er også ulike med tanke på hvilken kompetanse som kreves av barna for å bli inkludert. I de fleste situasjoner finnes det likevel muligheter for å kunne inkludere barn som ønsker å bli inkludert. Gjennom refleksjon og ved å arbeide med tilhørighet kan barnehageansatte bli bevisste på hvordan slike muligheter kan skapes og utnyttes.en_US
dc.language.isomisen_US
dc.publisherCappelen Damm Akademisken_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleHvordan skaper personalet i barnehagen vilkår for barns fellesskap og tilhørighet?en_US
dc.title.alternativeHvordan skaper personalet i barnehagen vilkår for barns fellesskap og tilhørighet?en_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holderThe authoren_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200en_US
dc.source.pagenumber71-87en_US
dc.source.volume19en_US
dc.source.journalNordisk Barnehageforskningen_US
dc.source.issue2en_US
dc.identifier.doi10.23865/nbf.v19.242
dc.identifier.cristin2072250
dc.relation.projectNordforsk: 85644en_US
dc.relation.projectNorges forskningsråd: 275576en_US
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal