dc.contributor.author | Fugelsnes, Kristin | |
dc.date.accessioned | 2022-12-30T12:16:02Z | |
dc.date.available | 2022-12-30T12:16:02Z | |
dc.date.created | 2022-11-11T09:33:35Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.citation | Fugelsnes, K. (2022). Hvordan skaper personalet i barnehagen vilkår for barns fellesskap og tilhørighet?. Nordisk barnehageforskning, 19(2). | en_US |
dc.identifier.issn | 1890-9167 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3040081 | |
dc.description.abstract | Denne studiens formål er å se på hvordan personalet i barnehagen tilrettelegger for barns mulighet til å erfare fellesskap og tilhørighet. Datagrunnlaget er videoobservasjoner av ansatt–barn-interaksjoner. Et mønster som fremtrer er at barnehagepersonalet ofte organiserer aktiviteter som har til hensikt å være inkluderende for barn. I lek og ulike hverdagsaktiviteter skaper barnehagepersonalet vilkår for barns fellesskap og tilhørighet gjennom å være sammen om noe. Personalet legger til rette for barns mulighet til å erfare fellesskap og tilhørighet i organiserte aktiviteter der barna har et felles utgangspunkt, ved å skape et miljø der barna og deres aktiviteter er attraktive for andre barn og ved direkte å oppfordre barn til å inkludere andre barn. Barnehagepersonalet legger også til rette for barns mulighet til å erfare fellesskap og tilhørighet gjennom å vie tid til inkluderende barnefellesskap. Situasjonene i barnehagene er forskjellige når det gjelder hvor lett det er for barn å delta. Situasjonene er også ulike med tanke på hvilken kompetanse som kreves av barna for å bli inkludert. I de fleste situasjoner finnes det likevel muligheter for å kunne inkludere barn som ønsker å bli inkludert. Gjennom refleksjon og ved å arbeide med tilhørighet kan barnehageansatte bli bevisste på hvordan slike muligheter kan skapes og utnyttes. | en_US |
dc.language.iso | mis | en_US |
dc.publisher | Cappelen Damm Akademisk | en_US |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.title | Hvordan skaper personalet i barnehagen vilkår for barns fellesskap og tilhørighet? | en_US |
dc.title.alternative | Hvordan skaper personalet i barnehagen vilkår for barns fellesskap og tilhørighet? | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
dc.rights.holder | The author | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200 | en_US |
dc.source.pagenumber | 71-87 | en_US |
dc.source.volume | 19 | en_US |
dc.source.journal | Nordisk Barnehageforskning | en_US |
dc.source.issue | 2 | en_US |
dc.identifier.doi | 10.23865/nbf.v19.242 | |
dc.identifier.cristin | 2072250 | |
dc.relation.project | Nordforsk: 85644 | en_US |
dc.relation.project | Norges forskningsråd: 275576 | en_US |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |