Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorFugelsnes, Kristin
dc.date.accessioned2022-12-30T12:16:02Z
dc.date.available2022-12-30T12:16:02Z
dc.date.created2022-11-11T09:33:35Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationFugelsnes, K. (2022). Hvordan skaper personalet i barnehagen vilkår for barns fellesskap og tilhørighet?. Nordisk barnehageforskning, 19(2).en_US
dc.identifier.issn1890-9167
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3040081
dc.description.abstractDenne studiens formål er å se på hvordan personalet i barnehagen tilrettelegger for barns mulighet til å erfare fellesskap og tilhørighet. Datagrunnlaget er videoobservasjoner av ansatt–barn-interaksjoner. Et mønster som fremtrer er at barnehagepersonalet ofte organiserer aktiviteter som har til hensikt å være inkluderende for barn. I lek og ulike hverdagsaktiviteter skaper barnehagepersonalet vilkår for barns fellesskap og tilhørighet gjennom å være sammen om noe. Personalet legger til rette for barns mulighet til å erfare fellesskap og tilhørighet i organiserte aktiviteter der barna har et felles utgangspunkt, ved å skape et miljø der barna og deres aktiviteter er attraktive for andre barn og ved direkte å oppfordre barn til å inkludere andre barn. Barnehagepersonalet legger også til rette for barns mulighet til å erfare fellesskap og tilhørighet gjennom å vie tid til inkluderende barnefellesskap. Situasjonene i barnehagene er forskjellige når det gjelder hvor lett det er for barn å delta. Situasjonene er også ulike med tanke på hvilken kompetanse som kreves av barna for å bli inkludert. I de fleste situasjoner finnes det likevel muligheter for å kunne inkludere barn som ønsker å bli inkludert. Gjennom refleksjon og ved å arbeide med tilhørighet kan barnehageansatte bli bevisste på hvordan slike muligheter kan skapes og utnyttes.en_US
dc.language.isomisen_US
dc.publisherCappelen Damm Akademisken_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleHvordan skaper personalet i barnehagen vilkår for barns fellesskap og tilhørighet?en_US
dc.title.alternativeHvordan skaper personalet i barnehagen vilkår for barns fellesskap og tilhørighet?en_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holderThe authoren_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200en_US
dc.source.pagenumber71-87en_US
dc.source.volume19en_US
dc.source.journalNordisk Barnehageforskningen_US
dc.source.issue2en_US
dc.identifier.doi10.23865/nbf.v19.242
dc.identifier.cristin2072250
dc.relation.projectNordforsk: 85644en_US
dc.relation.projectNorges forskningsråd: 275576en_US
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal