Etikk og utforsking i litterære samtaler på mellomtrinnet – om å stille spørsmål til en fortelling om moralske dilemma
Peer reviewed, Journal article
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3042171Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Hennig, Å (2022). Etikk og utforsking i litterære samtaler på mellomtrinnet–om å stille spørsmål til en fortelling om moralske dilemma. Forskning om undervisning och lärande. 10 (1), 100-118.Sammendrag
Artikkelen presenterer analyser av to litterære samtaler av romanen Lydighetsprøven: En tenkt fortelling om et barn (2017) av Bjørn Ingvaldsen. Samtalene blir gjennomført på mellomtrinnet, i små, elevstyrte grupper. Målet er å få et bilde av elevenes litterære faglighet, slik den kommer i uttrykk i samtaler om en roman med etiske problemstillinger og moralske dilemma, og der instruksjonen legger vekt på spørsmålsstilling. Transaksjonsteori og dialogisk orientert samtaleteori danner grunnlaget for analysekategoriene som er blitt utviklet. Analysene leder til funn som inviterer til en utforsking av spillet mellom elevers ulike litterære faglighet, blant annet slik denne blir påvirket av både varierende ferdigheter i litterære samtaler som metode og ulik litterær leseferdighet.