dc.description.abstract | Bakgrunn
Bakgrunnen for denne oppgaven er at det norske samfunnet blir stadig mer
flerkulturelt. Gjennom jobb og studier har vi blitt nysgjerrige på hvordan vi kan
ivareta etniske minoritetspasienter på en bedre måte.
Problemstilling
Hvordan kan sykepleiere forbedre helsetilbudet og øke forståelsen for pasienter
fra andre kulturer som opplever språkbarrierer i forbindelse med det norske
helsevesen?
Hensikt
Hensikten med oppgaven er å undersøke hvordan man som sykepleier kan
forbedre helsetilbudet og tilrettelegge for god kommunikasjon for å øke
forståelsen til etniske minoritetspasienter som mottar behandling i norsk
helsevesen.
Metode
I oppgaven er det brukt integrativ litteraturoversikt med systematisk analyse og
sammenstilling av 4 vitenskapelige artikler utgitt mellom 2016 og 2021. Artiklene
er hentet fra Cinahl og Oria.
Resultater
Sykepleiere mangler kunnskap innen interkulturell kommunikasjon og kulturell
kompetanse. Det anbefales opplæring til helsepersonell for å forbedre
ferdighetene, og videre forskning innenfor feltet. Sykepleierens verbale og non-verbale
kommunikasjon er svært viktig i samhandling med pasienten. Sykepleier
må gjennomføre en grundig kulturell datasamling og undersøke
språkbegrensninger, behov for tolk, sosial støtte og kulturelle hensyn. Korrekt
bruk av tolk bidrar til økt selvbestemmelse, større ansvar for egen helse og færre
komplikasjoner. Sykepleiere må tilrettelegge for at etniske minoritetspasienter
skal motta likeverdig behandling i helsevesenet gjennom riktig bruk av tolk og
respekt for andres helseforståelse.
Nøkkelord: Etniske minoritetspasienter, kommunikasjon, non-verbal
kommunikasjon, kulturell datasamling, språkbarriere, tolk, informasjon,
sykepleie, brukermedvirkning, autonomi, kulturell kompetanse,
helseinformasjonsforståelse, kollektivisme og likeverdige helsetjenester | |