Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBø, Bodil
dc.contributor.authorOftedal, Jonas
dc.contributor.authorEltervaag, David
dc.contributor.authorIdland, Kristoffer
dc.date.accessioned2023-03-07T16:53:02Z
dc.date.available2023-03-07T16:53:02Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uis:inspera:133468577:50865284
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3056654
dc.description.abstractSammendrag Bakgrunn I Norge blir rundt 400 barn under 18 år diagnostisert med diabetes type 1 årlig. Diabetes er en kronisk sykdom som endrer hverdagen til pasienten. Sykdommen krever mye oppmerksomhet og tilrettelegging for å kunne oppnå god egenomsorg. Hensikt Hensikten med denne oppgaven er å belyse utfordringer barn og foreldre møter med nydiagnostisert diabetes type 1, samt hvordan sykepleier kan tilrettelegge undervisning og veiledning på sykehuset for å fremme barnas egenomsorg. Metode Vi har brukt en integrativ litteraturoversikt som metode i denne oppgaven, og tatt for oss fem studier som vi har analysert og satt opp mot relevant teori. I tillegg presenterer vi egne refleksjoner og synspunkter for å kunne besvare oppgavens hensikt. Resultater Resultatene i studiene viser at det er en stor emosjonell belastning for barn og foreldre i det barnet blir diagnostisert med diabetes type 1. I startfasen er det spesielt utfordrende for hele familien, ettersom alle må tillære seg mye kunnskap, informasjon og praktiske prosedyrer knyttet til diagnosen. Sykepleierens rolle er avgjørende i møte med pasient og pårørende. Resultatene understreker viktigheten av sykepleierens kunnskap, ferdigheter, pedagogisk kompetanse, omsorgsrolle og evnen til å bygge relasjon med familien.
dc.description.abstractSummary Background In Norway, around 400 children under the age of 18 are diagnosed with type 1 diabetes each year. Diabetes is a chronic disease that changes the daily life of the patient. The disease requires a lot of attention and preparation in order to achieve good self-care. Purpose The purpose of this thesis is to shed light on the challenges children and parents face with newly diagnosed type 1 diabetes, as well as how nurses can organize teaching and guidance in the hospital to promote children's self-care. Method We have used an integrative literature review as a method in this thesis, and considered five studies which we have analyzed and set against relevant theory. In addition, we present our own reflections and views in order to be able to answer the purpose of the assignment. Results The results of the studies show that there is a great emotional burden on children and parents when the child is diagnosed with type 1 diabetes. In the initial phase, it is particularly challenging for the whole family, as everyone has to learn a lot of knowledge, information and practical procedures related to the diagnosis . The nurse's role is crucial when dealing with patients and relatives. The results emphasize the importance of the nurse's knowledge, skills, educational competence, caring role and the ability to build a relationship with the family.
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleSykepleierens funksjon på sykehus i møte med barn med nyoppstått diabetes type 1
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HV) [1305]
    Master- og bacheloroppgaver i sykepleie / spesialsykepleie / helsevitenskap

Vis enkel innførsel