Barnehagen - en lærende organisasjon? Styreres forståelser av en lærende organisasjon og kjennetegn ved en lærende barnehage
Peer reviewed, Journal article
Accepted version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3058029Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Wadel, C. C., & Knaben, Å. D. (2021). Barnehagen–en lærende organisasjon? Styreres forståelser av en lærende organisasjon og kjennetegn ved en lærende barnehage. Norsk pedagogisk tidsskrift, (4), 397-408. 10.18261/issn.1504-2987-2021-04-04Sammendrag
Denne artikkelen omhandler barnehagen som lærende organisasjon. Basert på semistrukturerte intervju med styrere i fem barnehager, drøftes styrernes forståelse av en lærende organisasjon, hva slags læring som må finne sted i barnehagen, og hva som kjennetegner en lærende barnehage. Studien viser at styrerne har ulike og sprikende forståelser av en lærende organisasjon. Barnehagene må være lærende på mange områder og involverer seg i et mangfold av utviklingsprosesser. Det kan bidra til mangelfull dybdelæring. Styrerne fremhever felles refleksjon som et sentralt kjennetegn ved en lærende barnehage og vektlegger personalmøter som en viktig arena for refleksjon. Barnehagene strever imidlertid med å få til refleksjon omkring barnehagens egen praksis i hverdagen. Følgelig klarer ikke barnehagene å utnytte et viktig potensial for å utvikle seg til en mer lærende organisasjon.