dc.contributor.author | Johansen, Kristina | |
dc.date.accessioned | 2023-03-30T12:39:16Z | |
dc.date.available | 2023-03-30T12:39:16Z | |
dc.date.created | 2022-12-15T10:55:32Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.citation | Johansen, K. (2022). Gøy og lærerikt, men også vanskelig: Unge, enslige flyktningers perspektiver på deltakerbasert forskning. Fontene forskning. 2022, 15 (2), 30-43. | en_US |
dc.identifier.issn | 1890-9868 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3061195 | |
dc.description.abstract | Deltakelse er en universell rettighet for alle barn og unge. Både sosialt arbeid og deltakerbasert forskning har deltakelse som kjerneverdi. Vi har imidlertid begrenset kunnskap om hvordan barn og unge med fluktbakgrunn opplever å delta i deltakerbasert forskning. Denne artikkelens utgangspunkt er en kvalitativ studie som involverte unge, enslige flyktninger i utforskningen av problemstillinger knyttet til psykososial helse og deltakelse, hvor forskningsdesignet inkluderte deltakerbasert metodikk. Artikkelen belyser ungdommenes perspektiver på deltakerbasert forskning. Studiens funn viser at det å ta del i sosiale opplevelser, bli lyttet til, dele erfaringer og lære av hverandre bidro til at deltakelsen ble opplevd som verdifull. Samtidig kom deltakerne inn på utfordringer knyttet kommunikasjon, sensitive tema, deltakelse i beslutningstaking og maktesløshet. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Fellesorganisasjonen | en_US |
dc.subject | Deltagende forskningsdesign | en_US |
dc.subject | Participatory research design | en_US |
dc.subject | Relasjoner | en_US |
dc.subject | Relations | en_US |
dc.subject | Makt | en_US |
dc.subject | Power | en_US |
dc.subject | Unge enslige flyktninger | en_US |
dc.subject | Young unaccompanied refugees | en_US |
dc.subject | Barn og ungdoms deltakelse og kompetanseutvikling | en_US |
dc.subject | Child and Youth Competence Development | en_US |
dc.title | Gøy og lærerikt, men også vanskelig: Unge, enslige flyktningers perspektiver på deltakerbasert forskning | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
dc.rights.holder | The owners/authors | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Sosialt arbeid: 360 | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Social work: 360 | en_US |
dc.source.pagenumber | 30-43 | en_US |
dc.source.volume | 15 | en_US |
dc.source.journal | Fontene forskning | en_US |
dc.source.issue | 2 | en_US |
dc.identifier.cristin | 2093564 | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |