Studenters uttrykk for motstand i veiledningssamtaler
Peer reviewed, Journal article
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3061505Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Eriksen, H. L., & Gradovski, M. (2022). Studenters uttrykk for motstand i veiledningssamtaler. Nordisk tidsskrift i veiledningspedagogikk, 7(1), 1-14. 10.15845/ntvp.v7i1.3636Sammendrag
Artikkelen handler om praksisstudenters uttrykk for motstand i veiledningssamtaler mellom sosionomstudenter og sosionomer som var praksisveiledere for studentene. Data ble innhentet gjennom delvis deltakende observasjon av femten veiledningssamtaler, og det ble foretatt etterfølgende intervjuer med studentene for å kvalitetssikre inntrykkene fra observasjonene. Artikkelen bidrar med ny kunnskap om hvordan studenter kan uttrykke motstand i veiledningssamtaler. Funnene fra den kvalitative innholdsanalysen viser at motstand i veiledningssamtaler forekom sjeldent. De eksemplene på motstand som er identifisert ble uttrykt både åpent, skjult og uvitende. I artikkelen argumenteres det for at studenters uttrykk for motstand kan ha en sammenheng med asymmetri og resonans i veiledningsrelasjoner, samt forekomst av agens hos studenter. Det å gjenkjenne og forstå motstand vil være en forutsetning for å oppnå hensiktsmessig veiledning i praksis.