dc.contributor.author | Zachrisen, Berit | |
dc.date.accessioned | 2023-04-03T08:10:21Z | |
dc.date.available | 2023-04-03T08:10:21Z | |
dc.date.created | 2023-01-31T10:39:20Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.citation | Zachrisen, B. (2022). Konstruksjon av identitetsfortellinger i barns sosiale lek. Nordisk barnehageforskning, 19(2). | en_US |
dc.identifier.issn | 1890-9167 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3061664 | |
dc.description.abstract | Denne studien undersøker hvordan barn konstruerer identitetsfortellinger i sosial lek. Etter inspirasjon fra YuvalDavis (2010, 2011) legges et sosiologisk perspektiv til grunn for behandling og drøfting av identitetsbegrepet. Det er prosessen med å konstruere identitetsfortellinger i leken som vektlegges. Datamaterialet består av videoobservasjoner av lekende samspill fra én barnehageavdeling (3–6 år), tatt over tre semestre. Konstruksjonen av kollektive identitetsfortellinger står fram i materialet. Sentralt i disse er barnas bygging av vi-fellesskap. Bygging av vi-fellesskap kan hovedsakelig knyttes til tre trekk ved barnas samspill: kongruens, fysisk nærhet og en lyttende og åpen kroppsholdning. De kollektive identitetsfortellingene kan imidlertid også forbindes med forskjellige former for grensedragninger. Skjult i konstruksjonen av et «vi» ligger konstruksjonen av et «dem». En annen grensedragning kan knyttes til hvilke sider ved aktørene det gis aksept for innenfor et felles «vi». Spesielt i grensedragningene ligger det noen pedagogiske utfordringer. (Finansiert av NordForsk, 85644, og UiS.) | en_US |
dc.language.iso | mis | en_US |
dc.publisher | Cappelen Damm Akademisk | en_US |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.title | Konstruksjon av identitetsfortellinger i barns sosiale lek | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
dc.rights.holder | The author | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Psykologi: 260 | en_US |
dc.source.volume | 19 | en_US |
dc.source.journal | Nordisk Barnehageforskning | en_US |
dc.source.issue | 2 | en_US |
dc.identifier.doi | 10.23865/nbf.v19.252 | |
dc.identifier.cristin | 2119593 | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |