Show simple item record

dc.contributor.advisorThorsen, Rolf Inge
dc.contributor.authorBarstas, Sanna Tjåland
dc.contributor.authorDanielsdottir-David, Elisabet Ros
dc.date.accessioned2023-04-04T15:51:13Z
dc.date.available2023-04-04T15:51:13Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uis:inspera:133472037:47126022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3062160
dc.description.abstractSammendrag Bakgrunn Akuttmottaket tar imot akutthenviste pasienter før de videreføres til de respektive avdelingene. Det er rapportert at akuttmottakene er preget av mangel på sykepleiere og høy arbeidsbelastning som resultat av mengden pasienter som må tilses med forskjellig hastegrad og alvorlighet. I tillegg til å ivareta pasientens fysiske behov, må sykepleierne evne å ivareta pasientens psykososiale behov selv i en travel hverdag for å oppnå helhetlig behandling. Hensikt Hensikten med oppgaven er å undersøke og kartlegge hvordan sykepleiere kan ivareta pasientenes psykososiale behov. I tillegg vektlegges det hvordan ivaretakelse av dette påvirker pasientforløpet og pasientens opplevelse av behandling og pleie. Metode Metoden som er benyttet for oppgaven er en integrativ litteraturoversikt hvor fire forskningsartikler har blitt analysert. Resultatet av forskningsartiklene, faglitteratur samt egne refleksjoner er grunnlaget for besvarelsen av denne oppgaven. Resultater Resultatet vektlegger at dersom sykepleieren evner å ivareta pasientens psykososiale behov har dette en påvirkning på pasientens subjektive opplevelse av deres sykdomsforløp. Dersom pasientene føler seg sett og ivaretatt i en kritisk fase kan dette skape tryggere rammer i en ellers utrygg og skremmende situasjon. Nøkkelord Sykepleie, akuttmottak, behandling, psykososiale behov, pasient, erfaring, pasientsentrert pleie, relasjonsbygging, strategier.
dc.description.abstractSummary Background The emergency department receives patients referred for emergency before they are transferred to their respective departments. It has been reported that the emergency departments are characterized by a shortage of nurses and a high workload as a result of the number of patients who have to be seen with varying degrees of urgency and severity. In addition to attending to the patient's physical needs, the nurses must be able to attend to the patient's psychosocial needs even in a busy everyday life in order to achieve holistic treatment. Purpose The purpose of the assignment is to investigate and map how nurses can look after the patients' psychosocial needs. In addition, emphasis is placed on how taking care of this affects the patient's progress and the patient's experience of treatment and care. Method The method used for the thesis is an integrative literature review where four research articles have been analysed. The results of the research articles, specialist literature and own reflections are the basis for answering this assignment. Results The result emphasizes that if the nurse is able to attend to the patient's psychosocial needs, this has an impact on the patient's subjective experience of their illness. If patients feel seen and cared for in a critical phase, this can create a safer environment in an otherwise unsafe and frightening situation. Keywords Nursing, emergency department, treatment, psychosocial needs, patient, experience, patient-centred care, relationship building, strategies.
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleHvordan kan sykepleiere ivareta psykososiale behov til pasienter på akuttmottak
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

  • Studentoppgaver (HV) [1342]
    Master- og bacheloroppgaver i sykepleie / spesialsykepleie / helsevitenskap

Show simple item record