I hvilken grad vil høyhastighetsbeviset påvirke dødsulykkene på sjøen ved føring av fritidsfartøy med hastighet over 50 knop?
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3064100Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (EVU) [159]
Sammendrag
"There are three sorts of people: those who are alive, those who are dead, and those who are at sea" – Aristoteles.Norge er et land med lange sjøfatstradisjoner og en moderne kystkultur der bruk av sjøen er en viktig gel av både næringslivet og fritiden til mange. Sjøen er samtidig lunefull, og krever hvert år flere liv. Over de siste 20 årene har norske myndigheter og flere organisasjoner jobbet hardt for å få ned antall dødsulykker i norsk farvann. Ett av resultatene er en formulert nullvisjon for dødsfall og et lovverk i stadig utvikling som har det ambisiøse målet å etterstrebe denne nullvisjonen.Denne oppgaven tar sikte på å gå i dybden av tilgjengelig statistikk for å vurdere hvor stor andel av dødsulykkene de siste 20 årene som er knyttet til fritidsbåter og høy hastighet. Formålet er å se om det er mulig å si noe om hvordan myndighetenes siste tiltak i form av en lov om høyhastighetsbevis vil påvirke denne dystre statistikken.Vi benyttet både kvalitativ og kvantitativ metode, ved å analysere relevant tekst og analysere omfattende statistikk, for å kunne drøfte funnene opp mot teorien.Gjennom vår analyse ser vi at høy fart alene kun kan knyttes til et mindre antall av dødsulykkene. Promille, manglende flyteutstyr, tussmørke og problemer med navigasjon er i stor grad medvirkende faktorer til dødsulykkene. Høyhastighetskurset vil, i tillegg til hastighet, ta for seg noen av disse faktorene. Funnene i oppgaven har også vist oss at mindre synlige faktorer som latente feil, og teknologiske og organisatoriske feil påvirker antall ulykker. Dette er oppsiktsvekkende, og vi vurderer at dette er et felt som har et sterkt behov for videre forsking.