Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorDyrstad, Dagrunn Nåden
dc.contributor.authorAnda, Charlotte
dc.contributor.authorKolstad, Ariane Elise Risvoll
dc.date.accessioned2023-07-15T15:51:32Z
dc.date.available2023-07-15T15:51:32Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uis:inspera:146949470:147040455
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3079211
dc.description.abstractBakgrunn: En pasientoverlevering i vaktskiftet hvor pasientansvaret skiftes fra en intensivsykepleier til en annen, er noe som skjer daglig. Det kan være en sårbar situasjon for pasienten, og en risiko for pasientsikkerheten dersom pasientoverleveringen er mangelfull. Det er derfor viktig at pasientoverleveringen blir utført på en trygg, informativ og sikker måte. Dette bidrar til å sikre kvalitet og kontinuitet i pasientbehandlingen. Hensikt og problemstilling: Hensikten med studien var å belyse hvordan muntlig rapport ble gitt av intensivsykepleiere, i en overlevering av akutt kritisk syk pasient. I tillegg var det ønskelig å få mer kunnskap om nåværende rutiner for pasientoverlevering, og å innhente intensivsykepleieres tanker og refleksjoner om pasientoverleveringen. Problemstillingen var: “Hvordan gjennomføres pasientoverlevering av intensivsykepleiere i vaktskifte ved en intermediæravdeling, og hvordan opplevde informantene den i etterkant?” Metode: I denne studien er det brukt observasjon som metode, som inkluderte korte samtaler i etterkant med informantene. Ikke-deltakende observasjoner av 17 pasientoverleveringer fra vaktskiftet ble utført på en intermediæravdeling på et sykehus i Norge. Kvalitativ innholdsanalyse ble benyttet for å analysere og transkribere datamaterialet. Resultater: Studien identifiserte to temaer: 1) Uklare rutiner for rapportgiving i avdelingen kan påvirke ivaretakelse av pasienten. Dette handlet om ulik gjennomføring av rapporten og omgivelser som var påvirkende for pasientoverleveringen. 2) Muntlig rapport skaper rom for læring. Temaet dreide seg om samhandlingen mellom informantene og faglige innspill. Konklusjon: Funnene avdekket at pasientoverleveringen ble utført ulikt og det var delte meninger om hvilket system som ble brukt for rapportgiving i avdelingen. Det ble også observert at forstyrrelser og avbrytelser kunne påvirke pasientoverleveringen. I tillegg kunne samspillet og innspill av faglige vurderinger og råd bidra til læring hos informantene. Nøkkelord: Pasientoverlevering, vaktskifte, muntlig rapport, intensivsykepleier, intermediæravdeling, kvalitativ, observasjonsstudie.
dc.description.abstractBackground: A patient handover during change-of-shift happens everyday, where the patient's responsibility is changed from one intensive care nurse to another. It can be a vulnerable situation for the patient and a risk to the patient's safety if the patient handover is defective. It is therefore important that the patient handover is carried out in a safe, informative and secure manner. This helps to ensure quality and continuity in patient care. Purpose: The purpose of this study was to shed light on how reports are given by intensive care nurses, in a handover of an acute critical ill patient. In addition, it was desirable to gain more knowledge about current routines for patient handover and obtain the informant´s thoughts and reflections on the patient handover. The research question was: “How is a patient handover carried out by intensive care nurses in change-of-shift at an intermediate ward, and how did the informants experience it afterward?” Methods: Observation as a method was conducted, and included short conversations with the informants. Non-participant observation of 17 patient handovers in change-of-shift was conducted on a ward in a hospital in Norway. Qualitative content analysis was used to analyze and transcribe the data material. Results: The study identified two themes: 1) Unclear routines for change-of-shift reports in the ward could affect the patient's care. This theme addressed different execution of the report and surroundings that were affecting the patient handover. 2) Oral report makes room for learning. This theme addressed the interactions between the informants and professional assessments. Conclusions: The findings revealed that the patient handovers were done differently, and there were different opinions about which reporting system that was used in the ward. There were also observed disturbances and interruptions that could affect the patient handover. Interaction and input from professional assessments and advice could contribute to increased learning for the informants. Keywords: Patient handover, change-of-shift, oral report, intensive care nurse, intermediate ward, qualitative, observational study.
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleIntensivsykepleiers rapport ved overlevering av akutt kritisk syk pasient i vaktskifte. En observasjonsstudie.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HV) [1305]
    Master- og bacheloroppgaver i sykepleie / spesialsykepleie / helsevitenskap

Vis enkel innførsel