Paramedisineres håndtering av situasjoner med voldelige og truende pasienter ved bruk av hensiktsmessige kommunikasjonsteknikker.
Abstract
BakgrunnVold og trusler rettet mot ambulansepersonell er av økende trend, og voldshendelser som utspiller seg blir stadig grovere. Vi som paramedisinere skal yte helsehjelp selv i truende og voldelige situasjoner, noe som stiller høye krav til paramedisinerens yrkesutøvelse. Vi opplever at det er mangel på svar rundt håndtering av voldelige og truende pasienter. Dette er grunnen til at vi ønsker å undersøke om hensiktsmessig kommunikasjon kan brukes av paramedisinere som deeskalering i møte med pasienter med økt voldsrisiko.
HensiktHensikten med denne oppgaven er å belyse voldssituasjoner prehospitalt og definere dette som et dagsaktuelt problem, og dermed utforske om hensiktsmessig kommunikasjon har en deeskalerende effekt i håndtering av slike situasjoner.
MetodeVi har valgt litteraturstudie som metode for å besvare vår problemstilling. Fire forskningsartikler publisert etter 2013 er hentet fra databasene CINAHL og PubMed. Pensumlitteratur fra studiet, selvvalgt litteratur og de utvalgte artiklene vil belyse problemstillingen vår.
Resultat/konklusjon Vi har sett at det oppstår flere spørsmål knyttet til vold på arbeidsplassen i løpet av arbeidet med denne oppgaven. Blant dette har vi funnet at det mangler god nok utdanning og trening på området, at det er underrapportering av vold, og at det ikke er tilstrekkelige retningslinjer og prosedyrer for håndtering av voldelige pasienter i ambulansen. Det er behov for mer forskning rundt emnet og flere prehospitale studier. Basert på resultatene fra de utvalgte artiklene og teorien som presenteres i oppgaven, kan vi si at hensiktsmessig bruk av kommunikasjon kan bidra til at paramedisinere enklere håndterer/deeskalerer situasjoner med pasienter som har økt sannsynlighet for voldsutøvelse.