Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLaudal, Thomas
dc.contributor.authorVejzovic, Edita
dc.date.accessioned2023-07-29T15:51:28Z
dc.date.available2023-07-29T15:51:28Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uis:inspera:149014371:149063619
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3081839
dc.description.abstractSiden 2006 ble det gjennomført en rekke større reformer i arbeids- og velferdspolitikken i Norge, både som organisatorisk endring og endring av virkemidler som benyttes. Den viktigste reformen av organisatorisk karakter var NAV-reformen, som skulle gi bedre brukeropplevelser og en bedre organisering av det arbeidsrettede tilbudet. Attføringsbedriftene har fram til innføring av NAV-reformen hatt en forutsigbar aktivitet ved å levere forskjellige tiltak til staten ved arbeidsmarkedsetaten og trygdetaten og sosialtjenester på kommunaltnivå. Etter innføring av reformen ble praksisen endret. På lik linje med private bedrifter måtte da attføringsbedrifter konkurrere på markedet. Det ble stilt nye krav til tjenesteleveranser i form av økt effektivitet og produktivitet, god kvalitet og resultater målt i bl.a. antall attføringsbrukere som har kommet tilbake til vanlig arbeid. Attføringsbedrifter måtte endre arbeidsmetodikken og tilpasse sin organisasjonsstruktur. I de siste årene har NAV igjen strammet inn sitt regelverk for godkjenning av tiltaksarrangører og regjeringen har varslet ytterligere vurderinger om å sette tiltakene Arbeidsforberedende trening (AFT) og Varig tilrettelagt arbeid (VTA) i skjermet sektor på anbud. Attføringsbedriftenes tjenesteleveranse framover møter uforutsigbare rammebetingelser og derfor ønsket jeg å se nærmere på den mest formålstjenlige organisasjonsstrukturen for en forhåndsgodkjent bedrift og hvordan organisasjonsstrukturen bidrar til måloppnåelse i bedriften. Målet var å finne variasjoner i organisasjonsstruktur og prøve å forklare disse forskjellene samt å se på potensiale for styrkning av organisasjonsstruktur. Resultatene som har kommet frem gjennom spørreundersøkelse og dybdeintervjuer viser stor grad av samsvar i vurderinger av koblinger mellom organisasjonsstruktur og måloppnåelse til bedriftene. Alle er enige om at organisasjonsstruktur og oppnåelse av organisasjonsmål henger tett sammen. Samtidig finner man ikke stor variasjon hvordan forhåndsgodkjente attføringsbedrifter er organisert. De er enten organisert som «rene» forhåndsgodkjente bedrifter som kun leverer forhåndsgodkjente tiltak AFT og VTA eller de har etablert seg som konsern med flere adskilte selskaper for å kunne konkurrere ute på markedet samt levere anbudsutsatte tiltak fra NAV.
dc.description.abstractSince 2006, several significant reforms have been carried out in Norway's labour and welfare policy, both in terms of organizational change and changes in the means of action that are used. However, the most significant reform of an organizational nature was the NAV reform, which should provide better user experiences and a better organization of work-related measures. Until the introduction of the NAV reform, the rehabilitation companies have had a predictable activity by delivering various work-related measures to the state at the Labour Market Agency and the Social Security Agency and social services at the municipal level. After the introduction of the reform, the practice was changed. In the same way as private companies, rehabilitation companies had to compete in the market. New demands were placed on service deliveries in the form of increased efficiency and productivity, good quality and results measured in, e.g. the number of rehabilitation users who have returned to regular work. Rehabilitation companies had to change their work methodology and adapt their organizational structure. In recent years, NAV has again changed its regulations. The government has notified further assessments about putting the employment schemes AFT (Work Preparatory Training) and VTA (Permanently Adapted Work) in the sheltered sector out to tender. As a result, rehabilitation companies' service delivery in the future will face unpredictable framework conditions. Therefore, I wanted to take a closer look at the most suitable organizational structure for a pre-approved rehabilitation company and how the structure contributes to achieving the company's goals. The aim was to find variations in organizational structure, explain these differences, and look at the potential for strengthening the organizational structure. The results that have emerged through surveys and in-depth interviews show a significant agreement in assessments of links between organizational structure and achievement of goals in the company. Everyone agrees that organizational structure and achieving organizational goals are closely linked. At the same time, there is not much variation in how pre-approved rehabilitation companies are organized. They are organized either as "pure" pre-approved companies that only deliver the employment schemes AFT (Work Preparatory Training) and VTA (Permanently Adapted Work) in the sheltered sector or they have established themselves as a group with several separate companies to be able to compete on the market and offer tenders to NAV.
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleHva er den mest formålstjenlige organisasjonsstrukturen for en forhåndsgodkjent attføringsbedrift og hvordan bidrar organisasjonsstrukturen til måloppnåelse i bedriften?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel