Show simple item record

dc.contributor.advisorZakariassen, Erik
dc.contributor.authorRandal, Kine
dc.date.accessioned2023-09-01T15:51:38Z
dc.date.available2023-09-01T15:51:38Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uis:inspera:148066830:35682960
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3087102
dc.description.abstractSammendrag Introduksjon: Denne masteroppgaven omhandler hva som påvirker ambulansepersonellets evne til mental forberedelse før de inntar rollen som leder for helseressursene på et større skadested. Målet var å identifisere konkrete faktorer som kunne bidra til økt forståelse for hvorfor noen føler seg forberedt, mens andre ikke gjør det, og om dette kunne bidra til en dypere forståelse for hvordan opplæring bør gjennomføres. Metode: studien ble gjennomført ved bruk av et kvalitativt design, der ambulansepersonell ble intervjuet i fokusgrupper. Informantene ble valgt fra et spesifikt område som dekker flere stasjoner i og rundt en storby i Norge. De 10 informantene som deltok i studien, ble valgt grunnet deres informasjonsstyrke. Samtykkeskjema ble signert og godkjenning fra det Norske Senter for Forskningsdata (NSD) ble innhentet før intervjuene startet. Resultat: Informantene mente erfaring sto sterkt i evnen til mental forberedelse, og erfaringen ble sett i sammenheng med evnen til å innhente kritisk informasjon, forberede seg på vei ut til skadested selv om kollegaen var uerfaren og evnen til mental forberedelse i den generelle arbeidshverdagen. Fra den andre siden, ble mangel på erfaring sett på som grunnlaget for usikkerhet, utrygghet i rollen, kapasitetsutfordringer i utrykningsfasen og manglende evne til mental forberedelse i arbeidshverdagen. Øvelse og opplæring ble sett på som viktige faktorer i den mentale forberedelsen, noe dette studiet belyser som mangelfull i ledelsessammenheng. Informantene nevner organiserte arenaer som intern opplæring og samvirkeøvelsen i pågående livstruende vold, i tillegg til kurs noen av informantene har deltatt på, som eneste læringsarena, og innrømmer manglende øvelse på rollen ellers i arbeidshverdagen. Konklusjon: dette studiet belyser mangelen på mental forberedelse i arbeidshverdagen. I forhold til opplæring kunne man se behov for økt fokus på gjennomføring av øvelse og eventuelle individuelle tilpasninger, i tillegg til mer tilrettelegging for det fra ledelsen. Mer forskning trengs.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleHvilke faktorer påvirker ambulansepersonellets evne til mental forberedelse i rollen som leder for ambulanseressursene på større skadested?
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

  • Studentoppgaver (HV) [1305]
    Master- og bacheloroppgaver i sykepleie / spesialsykepleie / helsevitenskap

Show simple item record