Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAslaug Mikkelsen
dc.contributor.authorKristian Lindås Jørgensen
dc.date.accessioned2023-09-01T15:52:00Z
dc.date.available2023-09-01T15:52:00Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uis:inspera:149014371:149063571
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3087118
dc.description.abstractStudien er et samarbeid mellom oppgaveforfatter og Aker Solutions. Det er hard konkurranse om å tiltrekke seg nok yrkesfaglig utdannet ungdom blant virksomheter seg imellom, men også på tvers av de ulike bransjene. Studien ser på faktorene som påvirker elevenes utdanningsvalg innen utvalgte skoler i fylkene Rogaland og Agder, og elevgruppen som undersøkes går studieretningen VG1-Teknologi og Industrifag. Som følge av lite tilgjengelig forskning på yrkesfagelever er mer generell utdanningsforskning benyttet som referanselitteratur og studiens mål er å fremskaffe ny empiri. Problemstillinger og hypoteser er i hovedsak basert på teoretiske perspektiver, men virksomhetsorienterte, samfunnsmessige og personlige perspektiv tas med. Hensikten er også å kunne identifisere områder som er viktige for elevenes valg og dermed viktige for virksomheter som Aker Solutions sett ut fra et rekruteringsperspektiv. Metoden er designet som en forberedende kvalitativ undersøkelse med dybdeintervjuer, og en kvantitativ hoveddel som inkluderer deskriptiv analyse og statistisk hypotesetesting. Blant de viktigste svarene studien gir oss, er kompleksiteten til utdanningsvalget unge mennesker står ovenfor på veien mot yrkesfaglig utdanning. Faktorer som familierelasjoner, tilgjengelig utdanningsinformasjon og bredden av utdanningsmuligheter er alle viktige faktorer for elevenes personlige valg av utdanning. Næringslivets relevante virksomheter vurderes som viktige informasjonskilder til elever for valg av utdanning. Samfunnstatus knyttet til yrkesfaglig utdanning vurderes ikke som en sentral påvirkningsfaktor. Trivsel i arbeidslivet er derimot en viktig faktor for elevene ved valg om videre utdanning. Bredden til elevenes valgmuligheter på VG1-Teknologi og Industrifag vurderes til å være en av de sentrale årsakene til usikkerhet blant elevenes valg. Elevenes venner og medelever er ikke faktorer som påvirker elevenes valg. Foreldre og familie i nær relasjon vurderes å ha en betydning for valgene elevene gjør, selv om dette er avtagende. Videreutdanning og karriereutvikling vurderes å være en viktig faktor for elevenes valg av utdanning, og at valget om en yrkesrettet utdanning ikke er det samme som «bort valg» av høyere utdanning.
dc.description.abstractThe study is a collaboration between the thesis author and Aker Solutions. The competition is fierce to attract enough vocationally educated young people among businesses and across the various industries. The study looks at the factors that influence the students' choice of education within selected schools in Norwegian county Rogaland and Agder, and the student group that is investigated is studying VG1-Technology and Industrial Science. As a result of little available research on vocational students, more general education research is used as reference literature and the aim of the study is to provide new empirical evidence. Issues and hypotheses are mainly based on theoretical perspectives, but business-oriented, societal, and personal perspectives are included. The purpose is also to be able to identify areas that are important for the students' choices and thus important for businesses such as Aker Solutions from a recruitment perspective. The method is designed as a preparatory qualitative investigation with in-depth interviews and a quantitative main part that includes descriptive analysis and statistical hypothesis testing. Among the most important answers the study gives us, is the complexity of the educational choice young people face on the path to vocational education. Factors such as family relationships, available educational information and the breadth of educational opportunities are all important factors for students' personal choice of education. Relevant companies are an important source of information for the student’s choice of education. Social status linked to vocational education is not considered a central influencing factor. Well-being in working life, on the other hand, is an important factor for students when choosing their education. The breadth of students' options for VG1-Technology and Industrial Science subjects is one of the central causes of uncertainty among students. The students' friends and fellow students are not factors that influence the students' choices. Parents and family in a close relationship are considered to have an impact on the choices pupils make, although this is decreasing as a part of student’s independency and maturity. Further education is considered as an important factor for student’s choice of education and opportunities for career development. The choice of a vocational education is not the same as "discarding" higher education.
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleUngdommers valg av yrkesrettet utdanning – En studie av VG1 elever i Rogaland og Agder
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel