Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMikkelsen, Aslaug
dc.contributor.authorKvia Hansen, Erik
dc.contributor.authorEspenæs, Ketil
dc.date.accessioned2023-09-01T15:52:01Z
dc.date.available2023-09-01T15:52:01Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uis:inspera:149014371:149063565
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3087119
dc.description.abstractFormålet med denne oppgaven er å kartlegge hvilke kulturelle endringer som har forekommet siden 2017 og hvordan strategien til den Gule Banken har påvirket kulturen. Oppgavens overordnede problemstilling er: «Hvordan kunne den Gule Banken endre kulturen i løpet av fem år, og hvilken sammenheng har kulturen med de strategiske målene til virksomheten?» Oppgaven tar utgangspunkt i teorien og modellen for organisasjonskultur til Schein og Schein (2017) og Bang (2011). For å kartlegge kulturen legges det vekt på de fire dimensjonene for organisasjonskultur. Dette rammeverket heter Competing Values Framework (CVF) og ble utviklet av Cameron og Quinn (2011). I tillegg benyttes Demers (2007) fortolkende og funksjonelle perspektiv for å forklare hvordan kulturen har oppstått og hvordan den kan kobles til bankens strategiske mål. Dataene i denne oppgaven er kvalitative og basert på en case studie tilnærming. Det er gjennomført intervjuer av informanter som er ansatt i den Gule Banken. Vi benyttet oss av fenomenologisk tilnærming og presenterte resultatene ved hjelp av GIOIA metoden. I tillegg har vi foretatt en dokumentanalyse for å understøtte dataene fra intervjuene. Resultatene viste at de ansatte beskriver et kulturinnhold som kunne minne om en klankultur. Samhørighet, teamarbeid og omsorg er høyt. Dette viser også igjen i endringsarbeidet, der forskningen i oppgaven viser en sterk prestasjonskultur. Det oppleves som det er sterke sammenhenger mellom strategiretning og kulturendring. Allikevel er det ikke tydelig at det er endringer gjort de siste fem årene som er årsak til dagens kulturinnhold. En ledelsemessig implikasjon av denne oppgaven er at banken bør fortsette med å arbeide målrettet med kulturen for å nå sine strategiske mål. Videreføring av arbeidet med kulturambassadører, synlighet og kontinuitet vil være suksessfaktorer for selskapet. . Videre kan en fokusere på enda mer bevisstgjøring og videreutvikling av organisasjonskulturen.
dc.description.abstractThe purpose of this assignment is to identify which cultural changes have occurred since 2017 and how the strategy of Den Gule Banken has affected the culture. The assignment's overall problem statement is: "How could Den Gule Banken change its culture over the course of five years, and what is the relationship between the culture and the strategic goals of the business?" The assignment is based on the theory and model of organizational culture by Schein and Schein (2017) and Bang (2011). To identify the culture, emphasis is placed on the four dimensions of organizational culture. This framework is called the Competing Values Framework (CVF) and was developed by Cameron and Quinn (2011). In addition, Demer's (2007) interpretive and functional perspective is used to explain how the culture has arisen and how it can be linked to the bank's strategic goals. The data in this thesis is qualitative and based on a case study approach. Interviews have been conducted with informants who are employed by Den Gule Banken. We used a phenomenological approach and presented the results using the GIOIA method. In addition, we have carried out a document analysis to support the data from the interviews. The results showed that the employees describe a cultural content that could be reminiscent of a clan culture. Cohesion, teamwork and care are high. This also shows again in the change efforts, where the research in the thesis shows a strong performance culture. It is felt that there are strong connections between strategic direction and cultural change. Even so, it is not clear that it is changes made in the last five years that are the cause of today's cultural content. A managerial implication of this thesis is that the bank should continue to work purposefully with the culture in order to achieve its strategic goals. Continuation of the work with cultural ambassadors, visibility and continuity will be success factors for the company. . Furthermore, one can focus on even more on raising awareness and further development of the organizational culture.
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleCultural Changes and Strategic Relationships in Den Gule Banken
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel