Show simple item record

dc.contributor.advisorAsche, Frank
dc.contributor.authorSkaar, Knut
dc.date.accessioned2023-09-04T15:51:18Z
dc.date.available2023-09-04T15:51:18Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uis:inspera:129117779:64772598
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3087341
dc.description.abstractSammendrag Oppgaven handler om organisering av team i samferdselsavdelingen i Rogaland fylkeskommune, med spesielt fokus på rollesammensetning. Helt presist har problemstillingen vært «Hvordan kan rolleforståelsen i prosjektteamene i Rogaland fylkeskommune samferdselsavdelingen forbedres?». Stikkord som går igjen i oppgaven er effektivitet, kvalitet, økonomi, rolleoverlapping og støy knyttet til roller. Teorigrunnlaget har vært hva faglitteraturen sier om rollenes betydning i oppbygning av prosjektteam og viktigheten av definerte roller i teamene. Teorien er i all hovedsak hentet fra Paul D. Gardiner og Robert K. Wysocki. Hensikten med oppgaven er som det fremkommer av problemstillingen å se om det er forbedringspotensial i rolleforståelsen i prosjektteamene i nettopp samferdselsavdelingen, da for å eventuelt kunne implementere dette i praksis etter omorganiseringen som fylkeskommunen holder på med i 2023. Det er brukt kvalitativ forskningsdesign med semi-strukturerte intervjuer. Målet er å se om teorien samsvarer med intervjuobjektenes opplevelse og praksis. Intervjuene viser at det er forholdsvis stor variasjon i svarene knyttet til roller. Selv om rollebegrepet er klart for deltakerne gjennom styringshåndboken R760 som blir regnet som stillingsinstruks, er det enkelte elementer som gjør begrepet uklart. At man har ulike utfordringer i ulike prosjekter fører til at rollene blir dynamiske, og overlapping mellom roller er gjennomgående. Dette vil derfor være naturlige områder man kan ha fokus på i prosjektteamene for å forbedre rolleforståelsen fremover. Hovedfunnene og hovedkonklusjonen er at den enkelte kjenner sin rolle godt, og det er ingenting som tyder på at samferdselsavdelingen som enhet må inn og gjøre et stort endringsarbeid for å forbedre rolleforståelsen til den enkelte rolle. Rollene er tydelig definerte som forventet i konkrete prosjekter. Samtidig er det naturligvis noen utfordringer, og selv om disse i liten grad er entydige kan man se at det går igjen at kompetanse mangler i enkelte roller, og at overlapping mellom ulike roller kan skape støy. Skal man forsøke å komme med to løsninger kan man ved å ta opp rolleforståelse i et forum med de ulike prosesslederne, hindre at roller overlapper hverandre unødvendig. Og videre, om man lager en sjekkliste som fanger opp hva som må gjøres av hvem for at man skal kunne gå videre til neste steg, vil det kunne føre til at misforståelser unngås og at prosesser ikke blir unødvendig forsinket. Kanskje er det to overkommelige oppgaver man kan ta med seg for å forbedre rolleforståelsen når man skal i gang med ny omorganisering. Hvordan sikre at alle har kompetansen de trenger vil det også være naturlig å drøfte, samt legge til rette for.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleRolleforståelse i prosjektteam i samferdselsavdelingen i Rogaland fylkeskommune
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

  • Studentoppgaver (TN-ISØP) [1412]
    Master- og bacheloroppgaver i Byutvikling og urban design / Offshore technology : risk management / Risikostyring / Teknologi/Sivilingeniør : industriell økonomi / Teknologi/Sivilingeniør : risikostyring / Teknologi/Sivilingeniør : samfunnssikkerhet

Show simple item record