Operatør i legevaktsentral
Abstract
Bakgrunn: Legevaktsentralen håndterer medisinske henvendelser fra publikum. Operatørene i legevaktssentralen skal vurdere, prioritere og gi råd og veiledning til de som ringer legevakten. Akuttmedisinforskriften fra 2015 stiller særegne kompetansekrav til ansatte som jobber som operatører i legevaktsentraler. Nasjonal veileder for legevakt gir i tillegg ytterligere anbefalinger om kompetanse for operatørene i legevaktsentral.
Formål: Formålet med denne studien er å undersøke om kompetansekravene og anbefalingene som foreligger i den nasjonale veilederen for legevakt tilknyttet operatørrollen i legevaktsentral blir fulgt og tatt hensyn til. Studien skal gi innsikt i hvordan de ansatte opplever operatørrollen, og hvilket fokus og erfaringer de har til opplæring og fagutvikling.
Metode: For å svare på studiens problemstilling og forskningsspørsmål er det valgt en kvalitativ metode med individuelle semi-strukturerte intervjuer. Det er gjennomført intervjuer med seks operatører i forskjellige legevaktsentraler. I studien er det benyttet Blaikie sin beskrivelse av koding som analysemetode.
Resultater: Blant informantene er det gjennomgående i studien at tre av seks informanter stort sett oppfyller noen av kravene og anbefalingene som foreligger. Av disse tre er det kun en informant som oppgir å kunne oppfylle alle punkt. Tre av informantene oppgir lite fokus på fagutvikling i sin tjeneste og flertallet presenterer noe som er på kanten av hva loven sier. Det er lite fokus på ferdigheter og kunnskaper hos operatørene på flere av legevaktene til informantene, men alle informanter er samstemte om hva som må og bør til for å kunne få kompetente og gode operatører i sentralene. Trygghet, selvstendighet, god klinisk erfaring, lav terskel for å søke hjelp er begreper som alle informantene har oppgitt som dekker både hvordan best mulig vurdere egnethet i operatørrollen, fagutvikling og forventninger til seg selv og kollegaer.
Konklusjon: Funnene i studien tilser at det er stor variasjon mellom informantenes legevakter og det presenteres flere avvik fra nasjonale krav og anbefalinger på flere av legevaktene. Informantene er samstemte i hva de selv tenker er viktig for operatørrollen og hva som må til for å gode operatører når det gjelder opplæring, fagutvikling og videreutvikling. En legevakt fremmes i å ivareta alle krav og anbefalinger og innehar et stort fokus for fagutvikling i avdelingen.