Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKruke, Bjørn Ivar
dc.contributor.authorGjesdal, Camilla Murat
dc.date.accessioned2023-09-09T15:52:09Z
dc.date.available2023-09-09T15:52:09Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uis:inspera:136377686:89987406
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3088446
dc.description.abstractStudien har sett nærmere på hvordan relevansen av PLIVO-trening oppleves i sammenheng med erfaringer fra en reell PLIVO-hendelse. Studien har også undersøkt om erfaringene fra PLIVO-hendelsene innhentes, hvordan de eventuelt deles videre i politietaten, samt om erfaringene benyttes til videreutviklingen av øvelser og utdanning i politiet. Studiens problemstilling er som følger: "Hvordan oppleves relevansen av treningen på PLIVO, og hvordan brukes erfaringslæring i forbindelse med denne treningen?" Det er utarbeidet tre forskningsspørsmål i studien: (1) Hva lærer patruljemannskapet på trening, og hvorfor er praktisk trening på PLIVO nødvendig? (2) Hvordan bidrar trening med fokus på situasjonsforståelse, beslutningstaking og kjøreprosess inn på aksjoneringen under en reell PLIVO-hendelse? (3) Hvordan benyttes erfaringsdeling og erfaringslæring etter PLIVO-hendelser i forbindelse med fremtidig trening og utdanning i politiet? For å undersøke problemstillingen har det blitt benyttet flere ulike teorier som omhandler læring, trening, øvelser, risiko, kriser, beslutningstaking og situasjonsforståelse. Det er i tillegg blitt gjennomført intervjuer av politibetjenter som har aksjonert under en eller flere reelle PLIVO-hendelser, samt instruktører på PLIVO-øvelser og leder for utarbeidelse av PLIVO-øvelser i et politidistrikt. Alle informantene var på tidspunktene de ble intervjuet ansatt i politietaten. Videre hadde alle informantene enten IP4- eller IP3-godkjenning på intervjutidspunktet. I tillegg til disse intervjuene har deler av PLIVO-instruksen og Politiets beredskapssystem del 1 (PBS 1) vært relevante for studien og blitt benyttet i empiri-delen. Funnene i studien peker på at informantene generelt oppfatter treningen på PLIVO som verdifull, og at det forelå gjenkjennbare momenter fra treningen under den reelle PLIVO-hendelsen. Informantene opplyser at treningen bidro til at de tok gode beslutninger, samt at læringsmomentene det har vært fokus på under treningen var aktuelle også under den reelle PLIVO-hendelsen. Det var likevel uenighet blant informantene om hvorvidt de følte seg forberedt til å håndtere PLIVO-hendelsen de stod ovenfor. Det fremstod som at informantene med lang operativ erfaring fra politiet kjente seg forberedt til PLIVO-hendelsen de møtte, dette basert på all treningen de har gjennomført. Derimot virket det til at informantene som har mindre operativ erfaring kjente på større usikkerhet knyttet til PLIVO-hendelsen. To av informantene fortalte blant annet at de ikke kjente seg i stand til å håndtere en slik hendelse som de stod overfor. Det virker også å være en generell oppfatning blant flere av informantene at det foreligger for lite operativ trening i politiet. Likevel virker informantene til å være enige i at den operative treningen de har, inkludert PLIVO-treningen, opplevdes som relevant i møte med den reelle PLIVO-hendelsen. Flere av informantene pekte derimot på at PLIVO-treningen ikke øker kompetansenivået deres, men at kompetansenivået på PLIVO i større grad blir vedlikeholdt som følge av treningen. Noen av informantene begrunnet dette med at treningene ble gjennomført for sjeldent. Informantene forteller også at det har vært lite interesse for erfaringene de sitter igjen med etter PLIVO-hendelsen, samt at en eventuell erfaringsdeling fremstår som tilfeldig. Ledelsen har ifølge flere av informantene virket å være lite interessert i erfaringene deres. Derimot har det vært relativt stor interesse fra kollegaer på samme nivå, noe som tyder på at det foreligger en interesse fra det operative mannskapet når det gjelder erfaringsdeling tilknyttet denne type hendelser. Ifølge informanten som innehar et ledelsesansvar for utarbeidelse av PLIVO-øvelser utarbeides treningen og øvelsene på bakgrunn av erfaringer fra tidligere PLIVO-hendelser. Sentralt i dette arbeidet finner man evalueringsrapporter som utferdiges i etterkant av noen av PLIVO-hendelsene. Dette står derimot i kontrast til de øvrige informantene sine opplevelser av erfaringsdelingen og erfaringslæringen i etaten.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleHvordan oppleves relevansen av treningen på PLIVO, og hvordan brukes erfaringslæring i forbindelse med denne treningen?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (TN-ISØP) [1411]
    Master- og bacheloroppgaver i Byutvikling og urban design / Offshore technology : risk management / Risikostyring / Teknologi/Sivilingeniør : industriell økonomi / Teknologi/Sivilingeniør : risikostyring / Teknologi/Sivilingeniør : samfunnssikkerhet

Vis enkel innførsel