Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSelbekk, Anne Schanche
dc.contributor.authorRonæs, Nora Aalvik
dc.date.accessioned2023-10-05T15:51:30Z
dc.date.available2023-10-05T15:51:30Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uis:inspera:149179816:69863261
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3094563
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractBakgrunn: Det har siden det første Recovery College i 2009 åpnet flere Recovery College over hele verden. Det har nå begynt å komme mer kunnskap om hva et Recovery College er, og hvilke erfaringer studentene har etter å ha deltatt på kurs. Det er flere studier som indikerer på at Recovery College har en positiv påvirkningskraft på studentene som deltar. Forskning innen Recovery College har rapportert at studenter har økt motivasjon og inspirasjon til å sette og nå egne personlige mål. Studentene har fått økt sosialt nettverk og større tilhørighet i trygge omgivelser hvor kunnskap står i fokus. Fremdeles er dette nytt innen forskning, spesielt innen utfallene som deltakere har etter å ha deltatt på kursene. Metode: En Scoping review er anvendt på bakgrunn av dette er en metode som vil kunne åpne opp for hvilken grad et Recovert College kan bidra til å få studentene ut i arbeid, frivillig arbeid eller studier. Denne metoden vil bidra med å avdekke hvilke forskning som finnes på dette feltet og hva som mangler for å kunne få et grundig svar. Det ble ikke funnet noen litteraturstudier som spesifiserte seg på utfall innen arbeid, frivillig arbeid eller studier etter endt deltakelse på kurs ved Recovery College. Litteratursøket ble utført i elektroniske databaser. Det ble brukt en narrativ analyse. Resultat: En total av ni fagfellevurderte artikler ble funnet. Resultatet viste at åtte studer kunne knytte Recovery College og arbeid, frivillig arbeid eller studier opp mot hverandre. Konklusjon: Recovery College kan i en liten grad bidra til å få studenter ut i arbeid, frivillig arbeid eller studier. Det er fremdeles mangler for å kunne si at Recovery College for sikkert kan bidra i noe større grad. Det er behov for mer forskning på dette feltet for å kunne avdekke en potensiell ressurs for innbyggere med rus og/eller psykiske utfordringer.
dc.description.abstractSince the first Recovery College opened in 2009, several Recovery Colleges have emerged worldwide. There is now increasing knowledge about what a Recovery College is and the experiences of students who have participated in its courses. Multiple studies indicate that Recovery College has a positive impact on its participating students. Research within Recovery College has reported that students experience increased motivation and inspiration to set and achieve their personal goals. They also develop a larger social network and a greater sense of belonging in safe environments where knowledge is emphasized. However, research in this area, especially regarding the outcomes for participants after completing the courses, is still relatively new. Method: A Scoping review was used, as it allows for exploring to what extent Recovery College can contribute to getting its students into employment, voluntary work, or education. This method helps uncover existing research in this field and identifies any gaps that need to be addressed for a comprehensive understanding. No literature specifically focused on the outcomes of employment, voluntary work, or education after participating in Recovery College courses was found. The literature search was conducted in electronic databases, and a narrative analysis was utilized. Results: A total of nine peer-reviewed articles were identified. The results showed that eight of these studies made connections between Recovery College and employment, voluntary work, or education. Conclusion: Recovery College may have a modest impact on getting students into employment, voluntary work, or education. However, further research is needed to establish a more definitive understanding of the extent to which Recovery College can contribute in this regard. More studies in this field are required to fully uncover the potential benefits of Recovery College for individuals facing substance use or mental health challenges.
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleI hvilken grad kan Recovery College bidra til å få sine studenter ut i arbeid, frivillig arbeid eller utdanning?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HV) [1305]
    Master- og bacheloroppgaver i sykepleie / spesialsykepleie / helsevitenskap

Vis enkel innførsel