A 244 Årdal gamle kirke : hovedprosjekt, del 2 : konsolidering av limfargedekor i skipets midtre del
Abstract
I Rogaland er det bevart fem trekirker fra før 1650. Blant disse står Årdal gamle kirke i en særklasse. Hele kirkens interiør, fra gulv til tak, er dekorert med ranker og landskap med fremstillinger av bibelske profeter og dyder utført i limfarge. Kirken regnes som et av landets mest gjennomdekorerte, autentiske og særpregete 1600-tallskirker. Kirken er uten oppvarming og belysning. En befaring i 2006, initiert av Riksantikvaren (RA), avdekket et stort omfang av løs maling i form av opp og avskallinger, både klimarelaterte skader og skader knyttet til tidligere behandlinger, bl.a dokumentert bruk av Calaton CA på 1960-tallet. Som en følge av befaringen ble et forprosjekt, hvor ulike konsolideringsmaterialer og metoder ble testet og evaluert, gjennomført i perioden 2017-2019. Evalueringen konkluderte med at 3% størlim var det best egnete middelet til bruk for konsolidering av kirkens limfargedekor. Uttak av 15 materialprøver for indentifisering av pigmenter, bindemidler og forsøk på avklaring av «fenomener» og identifisering av Calaton CA ble godkjent av RA som del av forprosjektet. Analyseresultatene foreligger i egen rapport. Forprosjektet la grunnlag for et hovedprosjekt med mål om å konsolidere hele kirkens limfargedekor over tre år. Både forprosjekt og hovedprosjekt er et samarbeid mellom Arkeologisk museum, Universitetet i Stavanger (AM, UiS) og Norsk institutt for kulturminneforskning (NIKU). Første del, konsolidering av limfargedekoren i kirkens kor, ble utført i juni 2020 (Ytterdal 2020). I juni 2021 ble konsolidering av limfargedekoren i midtre del av kirken skipet utført. Limfarge er vannløselig, matt og porøs og ekstra utsatt for tilsmussing, endring av farge og skader som følge av fukt og vanninntrengning. Behandlingen av midtskipets vegger, skråhimling og himling har omfattet støvfjerning, konsolidering av løs maling og lokal rensing på en samlet flate på ca 130 m2. Under arbeidet ble det funnet og dokumentert undertegninger, endring av motiv samt bleking og endring knyttet til flere pigmenter. I tillegg til selve behandlingen gjøres undersøkelser og funn rede for i foreliggende rapport. Bildene i rapporten er, når ikke annet er sagt, tatt av konservatorene fra AM, UiS og NIKU som en del av arbeidsprosessen.
Description
Oppdragsgiver: Riksantikvaren