Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMagerøy, Malin Emilia Rosell
dc.contributor.authorMæland, Kristine
dc.contributor.authorMcGuinness, Holly Maureen
dc.date.accessioned2024-01-01T16:51:25Z
dc.date.available2024-01-01T16:51:25Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uis:inspera:167753990:66324262
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3109202
dc.description.abstractBakgrunn Epilepsi er en av de vanligste nevrologiske tilstandene som rammer omtrent 30 000 mennesker i Norge, med høyere insidens hos barn. Med tilstanden følger ofte stigmatisering som kan føre til betydelige psykososiale konsekvenser. Stigma er ofte vanskeligere å håndtere enn selve anfallene, og kan medføre redusert livskvalitet. Sykepleiere kan inneha en viktig rolle i redusering av stigmaoppfatninger hos barn med epilepsi. Hensikt Hensikten med oppgaven er å undersøke hvordan sykepleiere kan bidra til å redusere stigmaoppfatninger til barn med epilepsi. Metode Denne oppgaven benytter en integrativ litteraturoversikt som metode, basert på analyser av seks forskningsartikler. Grunnlaget for besvarelsen baseres på forskningsartiklenes resultater, relevant faglitteratur og egne refleksjoner. Resultater Våre resultater konkluderer med at behov for informasjon og støtte, selvfølelse, mestring av følelser og anfall, og familiens påvirkning er sentrale faktorer som kan påvirke stigmaoppfatningen hos barn med epilepsi. Disse faktorene utgjør grunnlaget for sykepleierens rolle i redusering av oppfattet stigma. En helhetlig tilnærming som tar hensyn til individuelle behov og styrking av barns ressurser vil være avgjørende for å fremme mestring, selvfølelse og høyere livskvalitet for barn med epilepsi.
dc.description.abstractBackground Epilepsy is one of the most common neurological conditions, affecting approximately 30,000 individuals in Norway, with a higher incidence among children. Along with the condition often comes stigma, which can lead to significant psychosocial consequences. Managing stigma is often more challenging than dealing with the seizures themselves and can result in reduced quality of life. Nurses can play a crucial role in reducing stigma perceptions among children with epilepsy. Objective The purpose of this study is to investigate how nurses can contribute to reducing stigma perceptions in children with epilepsy. Method This study employs an integrative literature review as a method, based on the analysis of six research articles. The foundation for the findings is based on the results of the research articles, relevant literature, and personal reflections. Results Our findings conclude that the need for information and support, self-esteem, coping with emotions and seizures, and the family's influence are key factors that can impact stigma perceptions in children with epilepsy. These factors form the basis for the nurse's role in reducing perceived stigma. A holistic approach that considers individual needs and strengthens children's resources will be crucial in promoting coping, self-esteem, and overall higher quality of life for children with epilepsy.
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleSykepleierens rolle i redusering av stigmaoppfatninger hos barn med epilepsi
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HV) [1319]
    Master- og bacheloroppgaver i sykepleie / spesialsykepleie / helsevitenskap

Vis enkel innførsel