Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorFjetland, Kirsten Jæger
dc.contributor.authorAreskoug Josefsson, Kristina
dc.contributor.authorVikman, Miriam Dubland
dc.contributor.authorFolkman, Anne Katrine
dc.date.accessioned2024-02-14T12:30:57Z
dc.date.available2024-02-14T12:30:57Z
dc.date.created2023-10-02T15:31:57Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationFjetland, K. J., Josefsson, K. A., Vikman, M. D., & Folkman, A. K. (2023). Praksisfellesskap i endring i norsk grunnskole? Læreres erfaringer med tverrfaglig samarbeid om elevers faglige og sosiale mestring. Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk, 9, s. 215-233.en_US
dc.identifier.issn2387-5739
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3117558
dc.description.abstractSAMMENDRAG Med bakgrunn i politiske og faglige føringer for styrket tverrfaglig samarbeid i skolen, var studiens hensikt å utforske læreres erfaringer forankret i et konkret endringsprosjekt hvor alle barne- og ungdomsskoler i en mellomstor norsk kommune utforsket samskapende prosesser for tverrfaglig samarbeid. Studiens mixed-methods-design omfattet nettskjema med kvantitative og kvalitative spørsmål knyttet til samarbeid om elevers faglige og sosiale mestring. Studiens resultat gir implikasjoner for videreutvikling av det nasjonale prosjektet Et lag rundt læreren. Resultatene synliggjør bredde i læreres samarbeidsrelasjoner, samt variasjon knyttet til fag- og kontaktlærers rolle og skolers varighet i prosjektet. Studiens resultat viser at økt tilstedeværelse og støtte fra pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT) og helsesykepleier i lærers skolehverdag og etablering av skolevise, tverrfaglige lag bidrar til praksisfellesskap med mer relevant støtte til elevers faglige og sosiale mestring. Studiens resultat drøftes i lys av systemteoretiske perspektiv. Tverrfaglig samarbeid utforskes som sosial støtte i læreres praksisfellesskap og som samskaping på systemnivå. Konklusjonen peker på utfordringer ved ulik tverrfaglig samarbeidspraksis mellom skoler og læreres meningsforhandlinger av prosjektets kunnskapsgrunnlag, noe som utfordrer ledelse av utviklingsarbeidet i prosjektet. ENGLISH ABSTRACT Expanding teachers’ community of practice? Exploring teachers’ experiences of interdisciplinary collaboration in Norway Based on political and professional guidelines to strengthened interdisciplinary collaboration in schools, the purpose of the study was to explore teachers’ experiences with practices of interdisciplinarity in an ongoing project including all primary and secondary schools in a medium-sized Norwegian municipality. Research methods included online forms with quantitative and qualitative questions related to exploring teachers’ experiences. The results of the study give implications to development in the national project A team around the teacher. The results highlight the multitude of teachers’ collaborative relationships, as well as the variation related to teachers’ role and duration in the project. The results of the study show that increased presence and support from the educational psychological service (PPT) and public health nurses in teachers’ everyday work, as well as the establishment of school-wise, interdisciplinary teams (lag), contribute developing communities of practice with more relevant support for academic and social coping for individual pupils. The results of the study are discussed using systems theories. Interdisciplinary collaboration is explored as social support in the teachers’ community of practice and as co-creation at system level. The conclusion points to challenges linked to different interdisciplinary collaborative practices between schools and teachers’ negotiation of the project’s knowledge base, which challenges the management of the development work in the project.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectLærereen_US
dc.subjectTeachersen_US
dc.subjectPraksisfellesskapen_US
dc.subjectCommunity of practiceen_US
dc.subjectTverrfaglig samarbeiden_US
dc.subjectCollaboration across the curriculumen_US
dc.subjectSamskapingen_US
dc.subjectCo-productionen_US
dc.titlePraksisfellesskap i endring i norsk grunnskole? Læreres erfaringer med tverrfaglig samarbeid om elevers faglige og sosiale mestringen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holderThe authorsen_US
dc.source.pagenumber215-233en_US
dc.source.volume9en_US
dc.source.journalNordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikken_US
dc.identifier.doi10.23865/ntpk.v9.4054
dc.identifier.cristin2181055
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal