Utfordringer sykepleier kan oppleve i møte med minoritetspasienter relatert til kommunikasjon
Description
Full text not available
Abstract
Bakgrunn: I Norge er det en jevn økning av innvandrere, som gjør at sykepleiere kan møte pasienter med en annen kulturell bakgrunn. Dette kan i noen situasjoner skape kommunikasjonsproblemer når pasienten ikke snakker norsk eller engelsk.
Hensikt: Hensikten med oppgaven er å belyse utfordringer sykepleiere kan oppleve relatert til kommunikasjon og holdninger i møte med pasienter med minoritetsbakgrunn.
Metode: Denne bacheloroppgaven er basert på en litteraturbasert oppgave. Vi brukte Fribergs metode for å analysere de fire valgte kvalitative studiene. Vi gjorde en gjennomgang av hovedfunnene i studiene og sammenlignet disse med hverandre. Deretter fant vi temaer som ble gruppert i to hovedkategorier og fire underkategorier.
Resultater: Resultatene viser at det foreligger mangel på kunnskap og ferdigheter blant flere sykepleiere, i møte med minoritetspasienter. Det foreligger en kommunikasjonsbarriere mellom sykepleier og pasient, som oppstår av kulturforskjeller og språkbarriere. For å oversette informasjon fra helsevesenet til pasient blir tolk brukt, men problemet med tolk er at de ikke er tilgjengelig hele døgnet og må forhåndsbestilles. Dette fører til vanskeligheter med å kommunisere med pasienten i tidsrommene uten tolk. Holdninger og maktbalanse påvirker relasjonen mellom sykepleier og pasient. Disse funnene er faktorer som påvirker sykepleie i møte med minoritetspasienter.
Diskusjon: Sykepleiere har behov for økt kulturell kompetanse for å kunne utøve tilstrekkelig sykepleie i møte med minoritetspasienter. En økende etnisk minoritetsbefolkning skaper større behov for tilstrekkelig kulturell kompetanse, som kan brukes til å yte god og effektiv helsehjelp til pasienter med etnisk minoritetsbakgrunn. Faktorer som språkbarriere, fordommer og stereotyper forstyrrer evnen til å yte god sykepleie og omsorg. Når det foreligger språkbarriere, skal en tolk kalles inn. Når tolk ikke er tilgjengelig da kan løsningen være å anvende oversettelsesprogram for å formidle informasjon til pasienten. For å øke kompetansen til sykepleiere innenfor samhandling med minoritetspasienter ser vi behov for fokus på interundervisning og større plass i pensum for sykepleierstudenter innenfor dette tema.
Nøkkelord: kommunikasjon, språkbarriere, sykepleier, holdning, minoritetspasienter, kulturell kompetanse