Hvordan kan sykepleiere tilrettelegge informasjon for å styrke sykdomsforståelse og egenomsorg hos yngre barn med nyoppdaget Diabetes mellitus type 1?
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3117715Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (HV) [1305]
Sammendrag
BakgrunnDiabetes mellitus type 1 er en kronisk autoimmun sykdom som er utbredt blant barn. På grunn av barns kognitive utvikling, kan det være vanskelig for dem å ha innsikt og forståelse for egen sykdom og egenomsorgstiltak. Sykepleier har derfor en viktig funksjon i tilretteleggingen av informasjon og undervisning.
HensiktHensikten med oppgaven er å belyse barns erfaringer knyttet til opplevelser i diabetesundervisningen fra sykepleiere for å trekke ut positive felleskomponenter og optimalisere sykepleiers tilrettelegging av informasjonsformidlingen.
MetodeMetoden vi har benyttet i oppgaven er en litteraturstudie etter Fribergs beskrivelse av metoden hvor vi analyserte fire vitenskapelige artikler og sammenlignet resultatene. Vi anvendte kvalitativ forskning for å besvare vår problemstilling på best mulig måte.
ResultaterResultatene viser at sjokket ved diagnosetidspunktet kan gi emosjonelle reaksjoner og hemme barnets evne til å motta informasjon. Trygghetsskapende tiltak og tilpasset undervisning legger til rette for en relasjonsbasert tilnærming for å øke barnets sykdomsforståelse og deltakelse i undervisningen.
Nøkkelord: Sykepleie, diabetes mellitus type 1, barn, egenomsorg, sykdomsforståelse, informasjon, undervisning, relasjon, kommunikasjon, kognitiv utvikling, hjelpemidler, mestring BackgroundDiabetes mellitus type 1 is a chronic autoimmune disease, common for children. It can be hard for children to have an insight and understanding for their own disease and self care, because of their cognitive development. The nurse, therefore, has an important function in the accomodation when giving information and teaching.
PurposeThe purpose of this assignment is to shed a light on children’s experiences with diabeteseducation from nurses to draw out positive common components and optimize the nurse’s accomodation in the information dissemination.
MethodThe method we have used in this assignment is a litterature study after Friberg’s description of the method, where we analyzed four scientific articles and compared the results. We used qualitative studies in order to respond to our research question in the best way.
ResultsThe results show that the shock in the time of the diagnosis can give emotional reactions and decrease the child’s ability to understand information. Safety measures and accomodated education facilitates a relation-based approach to increase the child’s understanding of their disease and involvement in the education.
Key wordsNursing, diabetes mellitus type 1, children, self care, disease understanding, relation, communication, cognitive development, tools, management