Bachelor i sykepleie
Abstract
BakgrunnDiabetes type 1 er en alvorlig sykdom som kan gi fatale konsekvenser dersom sykdommen ikke behandles riktig. I Norge er det beregnet at omkring 400 personer under 18 år får påvist diagnosen hvert år (Stene, 2021). Sykepleierens informasjon og opplæring er sentral for barnets håndtering av sykdommen. Mange barn kan oppleve vanskeligheter ved opplæringen på sykehus som igjen kan påvirke det å leve med sykdommen etter innleggelsen.
HensiktHensikten med oppgaven er å belyse hvordan sykepleier kan gi barn med diabetes type 1 god og tilrettelagt informasjon og opplæring på sykehus.
MetodeI vår oppgave ble forskningsmetoden kvalitativ metode tatt i bruk. Det ble valgt ut fire vitenskapelige forskningsartikler, som ble analysert etter Fribergs metode, integrativ litteraturoversikt. Vi diskuterer og reflekterer rundt resultatene fra forskningsartiklene, relevant bakgrunnslitteratur og egne erfaringer. Dette utgjør grunnlaget for besvarelsen i oppgaven.
ResultaterResultatene viser at barn opplever redsel og engstelse ved sykdom og sykehusinnleggelse. Det kom fram at dersom sykepleiere tok i bruk undervisningsmetoder som metaforer, bilder og dukker, var det enklere for barnet å forstå informasjonen som ble gitt. Resultatene påpekte viktigheten av å inkludere og rette fokus mot barnet i opplæringen.
Nøkkelord: Diabetes type 1, barn 6-12 år, sykehus, opplæring, informasjon. BackgroundType 1 diabetes is a serious disease that can have fatal consequences if the disease is not treated correctly. In Norway, it is estimated that around 400 people under the age of 18 are diagnosed with the diagnosis each year (Stene, 2021). The nurse's information and training are central to the child's management of the disease. Many children can experience difficulties during training in hospital, which in turn can affect living with the disease after admission.
PurposeThe purpose of the assignment is to shed light on how nurses can provide children with type 1 diabetes with good and tailored information and training in hospital.
MethodIn our assignment, the research method qualitative method was used. Four scientific research articles were selected, which were analyzed according to Friberg's method, integrative literature review. We discuss and reflect on the results from the research articles, relevant background literature and our own experiences. This forms the basis for the answer in the assignment.
ResultsThe results show that children experience fear and anxiety in the event of illness and hospitalization. It emerged that if nurses used teaching methods such as metaphors, pictures and puppets, it was easier for the child to understand the information given. The results pointed out the importance of including and focusing on the child in the training.
Keywords: Diabetes type 1, children 6-12 years, hospital, training, information.