Samarbeid med pårørende til personer med demens
Abstract
Bakgrunn:
Økende levealder medfører at antallet personer med demens øker. Dermed øker også behovet for familieinvolvering i omsorgsprosessen. Selv om pårørende utgjør en verdifull ressurs for sykepleiere, kan det oppstå noen utfordringer i samarbeidet mellom helsepersonell og pårørende. Derfor vil vi som sykepleierstudenter vite hvordan sykepleiere kan fremme godt samarbeid med pårørende, for å blant annet bidra til ytelse av personsentrert omsorg til personer med demens.
Hensikt:Denne bacheloroppgaven utforsker hvordan pårørende til personer med demens erfarer samarbeidet med helsepersonell på sykehjem. Oppgaven ser også på hvordan sykepleiere kan bruke disse erfaringene til å styrke dette samarbeidet.Metoden: Metoden er basert på integrativ litteraturoversikt, der fem forskningsartikler ble inkluderte. Resultatene fra de kvalitative studiene ble analyserte og brukt for å svare på vår problemstilling.
Resultat: Studiene viser at pårørende engasjerer seg i omsorgsoppgaver og aktiviteter på sykehjem, og de bidrar med viktig informasjon om pasienten. Likevel opplever de noen utfordringer knyttet til manglende informasjon, kommunikasjon og involvering i omsorgsprosessen. Dette har ført til varierende følelser, fra lettelse og trygghet til usikkerhet og bekymring, som påvirker samarbeid med helsepersonell. Flere pårørende erfarer at deres kunnskap og ressurs blir oversett, og de har behov for kontinuerlig dialog med helsepersonell. Dette øker deres behov for overvåking av omsorgen som gis. Pårørende uttrykker behov for mer involvering i omsorgen og tettere kommunikasjon for å forbedre samarbeidsrelasjonen med helsepersonell.
Nøkkekord: pårørende, samarbeid, erfaring, sykehjem og demens. Background:
Increasing life expectancy means that the number of people with dementia is increasing. This also increases the need for family involvement in the care process. Although relatives are a valuable resource for nurses, some challenges can arise in the collaboration between healthcare personnel and relatives. Therefore, as nursing students, we want to know how nurses can promote good cooperation with relatives, in order to, among other things, contribute to the performance of person-centred care for people with dementia.
Purpose:This bachelor's thesis explores how relatives of people with dementia experience the collaboration with health personnel in nursing homes. The assignment also looks at how nurses can use these experiences to strengthen this collaboration.The method: The method is based on an integrative literature review, in which five research articles were included. The results from the qualitative studies were analyzed and used to answer our problem.
Result:The studies show that relatives get involved in care tasks and activities in nursing homes, and they contribute important information about the patient. Nevertheless, they experience some challenges related to a lack of information, communication and involvement in the care process. This has led to varying feelings, from relief and security to uncertainty and worry, which affect cooperation with healthcare personnel. Several relatives experience that their knowledge and resources are overlooked, and they need continuous dialogue with healthcare personnel. This increases their need for monitoring the care provided. Relatives express a need for more involvement in care and closer communication in order to improve the collaborative relationship with healthcare personnel.
Keywords: relatives, cooperation, experience, nursing homes and dementia.