Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMichaelsen, Ragnhild Margrete Finnesand
dc.contributor.authorStoyanov, Georgi Aleksandrov
dc.contributor.authorBjørnsen, Magnus
dc.contributor.authorAndreassen, Hilde
dc.date.accessioned2024-02-15T16:51:23Z
dc.date.available2024-02-15T16:51:23Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.uis:inspera:185936777:93826061
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3118040
dc.description.abstractBakgrunn: Nyanlagte midlertidige og permanente stomier endrer hverdagen til pasienten. Anleggelse av stomi krever tilstrekkelig og tilpasset informasjon for at pasienten skal mestre den nye livssituasjonen. Vi opplever at økende effektivisering fører til nedprioritering av undervisning, informasjon og veiledning av pasienter til fordel for optimalisering av ressurser. Hensikt: Hensikten med denne oppgaven er å få økt kunnskap om hvordan sykepleier kan fremme pasienters egenmestring gjennom undervisning, informasjon og veiledning for pasienter med nyanlagt stomi på sykehus. Metode: Vi har foretatt en integrativ litteraturstudie hvor vi har valgt ut tre kvalitative og en kvantitativ studie. Vi har analysert disse etter Fribergs analyseringsmodell og anvendt annen relevant faglitteratur og pensum fra sykepleierstudiet. I tillegg presenterer vi egne synspunkter og refleksjoner for å besvare oppgavens hensikt. Resultat: Funnene fra forskningsartiklene viser at flere pasienter opplever anleggelsen av stomi som en påkjenning og at det er krevende å akseptere den nye livssituasjonen. Pasientene belyser viktigheten av tilstrekkelig informasjon pre- og postoperativt, samt at betydningen av inkludering av pårørende trekkes frem. Sykepleierens rolle er avgjørende i møte med pasient og pårørende, og resultatene understreker viktigheten av sykepleiers kunnskap, ferdigheter og pedagogisk kompetanse. Konklusjon: For å fremme egenmestring hos pasienter er det sentralt å alltid gi rom for bearbeidelse av følelser. Videre er det viktig at sykepleier er faglig kompetent og på en imøtekommende måte motiverer til aktiv deltakelse for å fremme egenmestring. Det er av stor betydning å tilpasse formidlingen til pasientens læreforutsetninger. Sykepleier kan eksempelvis benytte seg av modellen for pasientundervisning i pedagogiske sammenhenger.
dc.description.abstractBackground: Newly formed temporary and permanent stomas change the daily life of the patient. The creation of a stoma requires sufficient and tailored information for the patient to cope with the new life situation. We observe that increasing efficiency leads to a downgrading of education, information, and guidance for patients in favor of resource optimization. Purpose: The purpose of this assignment is to gain increased knowledge on how nurses can promote patients' self-management through education, information, and guidance for patients with a newly formed stoma in the hospital. Method: We conducted an integrative literature review, selecting three qualitative and one quantitative study. We analyzed these using Friberg's analysis model and applied other relevant literature and curriculum from nursing studies. In addition, we present our own perspectives and reflections to address the purpose of the assignment. Results: Findings from the research articles indicate that many patients experience the establishment of a stoma as a strain and find it challenging to accept the new life situation. Patients emphasize the importance of adequate information pre- and postoperatively, and the significance of including family members is highlighted. The nurse's role is crucial in interactions with patients and their families, emphasizing the importance of the nurse's knowledge, skills, and pedagogical competence. Conclusion: To promote self-management in patients, it is crucial to always provide space for emotional processing. Furthermore, it is important for the nurse to be professionally competent and encourage active participation in a supportive manner to promote self-management. Adapting the communication to the patient's learning prerequisites is of great importance. For instance, nurses can use the patient education model in pedagogical contexts.
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleHvordan kan sykepleier fremme egenmestring for pasienter med nyanlagt stomi på sykehus?
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HV) [1305]
    Master- og bacheloroppgaver i sykepleie / spesialsykepleie / helsevitenskap

Vis enkel innførsel