Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBeyene, Lise Sæstad
dc.contributor.authorNziza, Sharon
dc.date.accessioned2024-02-15T16:51:24Z
dc.date.available2024-02-15T16:51:24Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.uis:inspera:185936777:66213696
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3118041
dc.description.abstractBakgrunn: Økt innvandring til Norge har introdusert kontekster der pasienter og sykepleiere har ulike språklige ferdigheter. Fra å være et homogent samfunn, til å nå inkludere personer med ulike språk og kultur har ført til at det nå oppstår situasjoner der det er en språkbarriere mellom sykepleiere og pasienter. Hensikt: Hensikten med oppgaven er å utforske hvordan språkbarriere påvirker sykepleier-pasient-relasjonen og belyse nyansene rundt hvordan dette påvirker dynamikken mellom sykepleiere og pasienter. Metode: Litteraturoversikt av kvalitative studie ble anvendt som metode for denne oppgaven. Litteraturoversikt gir muligheten til å analysere allerede eksisterende studier som kan belyse problemstillingen fra ulike vinkler. Dette bidrar til å få en mer helhetlig forståelse av problemstillingen. Videre blir det anvendt en tematisk tilnærming til syntesen for å identifisere felles faktorer i de ulike studiene. Resultat: Resultatet viser at effekten av språkbarriere påvirket hovedsakelig to kategorier identifisert: 1) kommunikasjonsbarriere og 2) emosjonell og psykisk innvirkning. Som et utfall av kommunikasjonsbarriere kom det fram at det oppstod forklaringsutfordringer og misforståelser mellom pasientene og sykepleiere. Pasientsikkerhet ble satt i fare når sykepleie hadde utfordringer med å utføre protokoller og ta en nøyaktig smertevurdering. Bruken av tolketjenesten hadde også sine utfordringer, som kvalitet og tilgjengelighet til tolketjenester. Det kom også fram at sykepleiere og pasienter ble påvirket mentalt. Sykepleiere opplevde en følelse av utilstrekkelighet og pasientene følte seg sårbare og ensomme. Nøkkelord: Sykepleie-pasient-relasjon, språkbarriere, kommunikasjonsvansker, omsorg, kvalitativ
dc.description.abstractBackground: Increased immigration to Norway has introduced contexts where patients and nurses possess diverse linguistic skills. Transitioning from a homogeneous society to one that now includes individuals with various languages and cultures has resulted in situations where a language barrier arises between nurses and patients. Purpose: The purpose of this task is to explore how a language barrier affects the nurse-patient relationship and shed light on the nuances surrounding how this impacts the dynamics between nurses and patients. Method: A literature review of qualitative studies was employed as the method for this task. A literature review provides the opportunity to analyze existing studies that can illuminate the issue from different perspectives, contributing to a more comprehensive understanding of the problem. Furthermore, a thematic approach to synthesis is used to identify common factors in the various studies. Results: The results indicate that the effect of the language barrier primarily influenced two identified categories: 1) communication barriers and 2) emotional and psychological impact. As a consequence of communication barriers, challenges in explanation and misunderstandings between patients and nurses were evident. Patient safety was compromised when nursing faced difficulties in following protocols and conducting accurate pain assessments. The use of interpretation services also presented challenges, such as the quality and accessibility of interpretation services. It was also revealed that both nurses and patients were mentally affected. Nurses experienced a feeling of inadequacy, while patients felt vulnerable and lonely. Keywords: Nurse-patient relationship, language barrier, communication difficulties, care, qualitative.
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleHvordan kan språkbarriere påvirke ulike aspekter i pasient-sykepleier-relasjonen?
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HV) [1305]
    Master- og bacheloroppgaver i sykepleie / spesialsykepleie / helsevitenskap

Vis enkel innførsel