Hvordan kan sykepleiere forbedre den orale helse hos eldre i sykehjem og hjemmetjenester?
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3118293Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (HV) [1304]
Sammendrag
Bakgrunn: Eldre i sykehjem og hjemmetjenester får ikke alltid tilstrekkelig munnstell, dasykepleiere kan mangle kompetanse, ha begrenset tid eller oppleve samhandlingskonflikter medpasienter og beboere. Sikring av adekvat oral omsorg er avgjørende for syke pasienter, damanglende oppfølging av dette grunnleggende behovet kan føre til flere komplikasjoner.
Hensikt: Å utvikle kunnskap om hvordan sykepleiere kan implementere tiltak for å forbedre denorale helsen blant eldre pasienter både på sykehjem og i hjemmetjenester.
Metode: Vi har foretatt en systematisk litteraturstudie, hvor vi analyserte fem kvalitativevitenskaplige forskningsartikler. Relevant bakgrunnslitteratur, egne refleksjoner og resultat fraforskningsartiklene utgjør grunnlaget for besvarelsen.
Resultater: Studien presenterer funn relatert til kunnskapsutvikling og tverrfaglig samarbeid,samt pasientundervisning og-veiledning innen oral helsepleie. Funnene indikerer at mangel påkunnskap og ferdigheter utgjør et betydelig hinder for adekvat oral helsepleie. Forslag omobligatorisk opplæring i oral helse for helsepersonell, årlig gjentakelse av opplæring og bruk ave-læringsprogrammer fremkommer som potensielle løsninger. Implementering av intervensjoner,som “Oral Care Program” og “Smart Journal,” viser positive resultater, men utfordringer knyttettil brukervennlighet og behovet for å integrere ny teknologi i eksisterende systemer blir ogsåpåpekt. Samarbeid mellom pasient og pleier, med hensyn til endring av etablertemunnpleierutiner og håndtering av pasientens autonomi er identifisert som utfordrende. Tillit ogindividuelle tilpasninger til hver enkelt pasient er viktig for å legge til rette for god samhandling.
Nøkkelord: Oral helse, eldre, sykepleie, sykehjem, hjemmetjenester, kunnskap, kompetanse,tverrfaglig samarbeid og ferdigheter.