Sykepleiers forebyggende rolle i møte med fødselsdepresjon hos mødre innlagt med premature barn på nyfødt-intensiv.
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3118771Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (HV) [1305]
Sammendrag
SAMMENDRAG
BakgrunnInnleggelse på nyfødt-intensivavdeling kan være en risikofaktor for utvikling av fødselsdepresjon. Sykepleiere står i en posisjon hvor deres faglige kompetanse kan forebygge symptomer på fødselsdepresjon.
HensiktOppgavens hensikt er å belyse hvordan man som sykepleier kan bidra til å forebygge fødselsdepresjon hos mødre med premature barn innlagt på nyfødt-intensiv.
MetodeI denne oppgaven har jeg valgt å bruke integrativ litteraturoversikt som metode, hvor fem kvantitative forskningsartikler er analysert. Resultatet fra forskningsstudiene, anvendt faglig teori og egne refleksjoner utgjør oppgavens besvarelse.
ResultaterResultatene viser at innleggelse på nyfødt-intensiv kan være en risikofaktor for utvikling av fødselsdepresjon. Pedagogisk sykepleie, bruk av Kangaroo Mother Care og foreldrestøtte fremstår som en positiv innvirkning på mors mentale helse. Videre diskuteres behovet for et faglig oppdatert sykepleie i lys av teorien.
Nøkkelord: Bowlbys tilknytningsteori, foreldrestøtte, fødselsdepresjon, integrativ litteraturoversikt, Kangaroo Mother Care, Kari Martinsens omsorgsfilosofi, kvantitativ forskning, mødre, nyfødt-intensiv, omsorgsfilosofien, prematur, risikofaktor, sosial støtte og sykepleie.