Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMoore, Angelena.
dc.contributor.authorLoftsson, Linnea.
dc.contributor.authorSkjæveland, Iben.
dc.date.accessioned2024-02-22T16:51:34Z
dc.date.available2024-02-22T16:51:34Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.uis:inspera:185936777:94158048
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3119461
dc.description.abstractBakgrunn Diabetes mellitus type 1 er en kronisk autoimmun sykdom som er utbredt blant barn. På grunn av barns kognitive utvikling, kan det være vanskelig for dem å ha innsikt og forståelse for egen sykdom og egenomsorgstiltak. Sykepleier har derfor en viktig funksjon i tilretteleggingen av informasjon og undervisning. Hensikt Hensikten med oppgaven er å belyse barns erfaringer knyttet til opplevelser i diabetesundervisningen fra sykepleiere for å trekke ut positive felleskomponenter og optimalisere sykepleiers tilrettelegging av informasjonsformidlingen. Metode Metoden vi har benyttet i oppgaven er en litteraturstudie etter Fribergs beskrivelse av metoden hvor vi analyserte fire vitenskapelige artikler og sammenlignet resultatene. Vi anvendte kvalitativ forskning for å besvare vår problemstilling på best mulig måte. Resultater Resultatene viser at sjokket ved diagnosetidspunktet kan gi emosjonelle reaksjoner og hemme barnets evne til å motta informasjon. Trygghetsskapende tiltak og tilpasset undervisning legger til rette for en relasjonsbasert tilnærming for å øke barnets sykdomsforståelse og deltakelse i undervisningen. Nøkkelord: Sykepleie, diabetes mellitus type 1, barn, egenomsorg, sykdomsforståelse, informasjon, undervisning, relasjon, kommunikasjon, kognitiv utvikling, hjelpemidler, mestring
dc.description.abstractBackground Diabetes mellitus type 1 is a chronic autoimmune disease, common for children. It can be hard for children to have an insight and understanding for their own disease and self care, because of their cognitive development. The nurse, therefore, has an important function in the accomodation when giving information and teaching. Purpose The purpose of this assignment is to shed a light on children’s experiences with diabeteseducation from nurses to draw out positive common components and optimize the nurse’s accomodation in the information dissemination. Method The method we have used in this assignment is a litterature study after Friberg’s description of the method, where we analyzed four scientific articles and compared the results. We used qualitative studies in order to respond to our research question in the best way. Results The results show that the shock in the time of the diagnosis can give emotional reactions and decrease the child’s ability to understand information. Safety measures and accomodated education facilitates a relation-based approach to increase the child’s understanding of their disease and involvement in the education. Key words Nursing, diabetes mellitus type 1, children, self care, disease understanding, relation, communication, cognitive development, tools, management
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleHvordan kan sykepleiere tilrettelegge informasjon for å styrke sykdomsforståelse og egenomsorg hos yngre barn med nyoppdaget Diabetes Mellitus type 1?
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HV) [1305]
    Master- og bacheloroppgaver i sykepleie / spesialsykepleie / helsevitenskap

Vis enkel innførsel